11 februari 2025
Het lijkt een open deur, maar wel een waar nog veel mensen tegenaan lopen: wie niet investeert in de digitale vooruitgang vist straks achter het net. Als er één iemand overtuigd is van die conclusie, dan is het wel Alexander Steegh, die als projectmanager namens de Goldschmeding Foundation samenwerkt met JobOn om FutureLab onder de aandacht te brengen. ‘Cruciaal’, noemt hij de online digitale training.
door Thomas Braun
‘Na een aantal jaar met veel plezier bij Randstad gewerkt te hebben, ben ik mij gaan ontwikkelen tot arbeidsmarktspecialist. Met als hoofdvraag: hoe kan ik knelpunten in de arbeidsmarktsector op een andere manier benaderen? Knelpunten als: de zorg heeft te weinig handen, voor technische vakken worden te weinig mensen opgeleid en ga zo maar door. Maar ook: wat betekent arbeidsparticipatie voor iemand met autisme? En voor nieuwkomers en …. ouderen? In die laatste categorie heb ik me steeds verder ontwikkeld.’
‘Nou ik ben daar een jaar of 10 terug mee begonnen en toen was het helemaal niet sexy, ouderen moeten er vooral uit en plaats maken voor jongeren. Maar vanuit de opkomende wens om vanuit generatie-denken ervoor te zorgen dat we een optimaal resultaat krijgen op de werkvloer, zijn die ouderen superrelevant geworden. Ik ben me hierin verder gaan inzetten en uiteindelijk bij de Goldschmeding Foundation – die zich inzet voor een inclusieve arbeidsmarkt - terecht gekomen. Daar ligt de uitdaging voor mij om het platform Vijftigplussers & Werk 50 vorm te geven.’
‘Wij willen dat mensen mee kunnen doen in deze maatschappij en we richten ons op de mensen met een afstand tot werk. Vanuit het programma ‘Inclusieve arbeidsmarkt’ richten we ons op jongeren en werk, nieuwkomers, mensen met een - psychische - arbeidsbeperking én ouderen. Persoonlijk vind ik die term 50-plus wel passé, want die groep loopt tegenwoordig springend door het veld, dus we kijken meer naar 55- en 60-plus, en zeker de laatste tijd ook naar 67-plus, de zogenaamde ‘doorwerkers’. We stellen nadrukkelijk de vraag: hoe kunnen we de markt voor gepensioneerden openbreken? En van alle projecten die we in dit kader doen, is het onder de aandacht brengen van FutureLab er één.’
‘Het is cruciaal dat de digitale vaardigheden binnen deze doelgroep op peil zijn. En het ondersteunen van werknemers door werkgevers zorgt ervoor dat het behoud van 50’ers en 60’ers wordt vergroot. En dat is enorm belangrijk, want de arbeidsmarkt waar we nu in verkeren is voor werkgevers in verband met grote arbeidstekorten simpelweg uitdagend. Het is heel lastig om mensen te werven dus is het zaak dat de werkgever kijkt wat hij in huis heeft en hoe hij die krachten maximaal kan faciliteren. Met name op digitaal gebied.’
‘Ongetwijfeld bestaan die werkgevers. De meeste werkgevers vertonen een positieve attitude over duurzame inzetbaarheid. Alleen de afgelopen 6, 7 jaar is die duurzame inzetbaarheid, die in eerste instantie gericht was op specifieke groepen die echt aandacht nodig hadden, breder getrokken en vielen die specifieke doelgroepen onder een generieke aanpak. Als ik nu aan werkgevers vraag: ondersteunen jullie specifiek ook oudere collega’s? Dan zeggen ze: jazeker, we hebben een programma voor duurzame inzetbaarheid waar iedereen uit kan vissen.’
‘Laat ik vooropstellen: werkgevers willen het beste voor hun medewerkers, dat geloof ik echt. Maar wat blijkt: het afgelopen jaar is 1,5 miljard aan scholingsgeld niet benut door de oudere populatie. Dat betekent dus dat als er geen actief beleid wordt gevoerd om mensen aan te zetten om bij te scholen, er weinig gebeurt. En dan ontstaat er een groot gat tussen wat de wereld wil dat mensen doen en wat mensen kunnen. En de onderneming krijgt te maken met allerlei vernieuwingen op digitaal terrein en als medewerkers daar niet bewust van gemaakt worden, valt je organisatie stil. Als je niet nu - in stapjes - AI inzet, ga je de boot over een jaar missen.’
‘Door een actieve houding aan te nemen en gebruik te maken van Futurelab, dat hun mensen nieuwe digitale vaardigheden leert. En dat kan ook gewoon, spelenderwijs, tijdens het werk. De werknemer zou de motivatie moeten hebben om zich te blijven ontwikkelen maar de werkgever heeft een stuwende rol. En dat is noodzakelijk want zijn productie moet steeds verder omhoog, met andere moderne middelen, en als zijn mensen die middelen niet kunnen bedienen hoe behoud hij dan zijn goud?’
‘Precies.’
Wil jij als organisatie jouw medewerkers ondersteunen bij het ontwikkelen van digitale vaardigheden? Of wil je als medewerker investeren in digitale vaardigheden en/of wil je je kans op de arbeidsmarkt vergroten. Je kan ons bij interesse bereiken op info@jobon.nl of kijk hier.