15 juli 2024
Tijdens zijn zoektocht naar een nieuwe baan volgde Steeph de FutureLab training van JobOn. Hij vond weer werk in zijn oude vak, maar gebruikt nu zijn pas verworven IT-kennis met enthousiasme bij zijn nieuwe werkgever. Weer aan de slag in zijn analoge vak (ontwerper van badkamers en het adviseren van sanitair), maar nu gewapend met digitale informatie.
door Asta Diepen Stöpler
Creativiteit is een groot thema in het leven van Steeph Bruurs (57), woonachtig in Maastricht. “Van jongs af aan teken ik dagelijks. Ik ben altijd bezig met ontwerpen, met vormen en kleuren. Na de Grafische School in Eindhoven wilde ik aanvankelijk verder in de architectuur. Maar het werd al snel design van badkamers en sanitair. Hierin ben ik nog steeds - eigenlijk weer - werkzaam.“
Steeph is enthousiast over zijn carrière, die medio jaren ’90 begon. “Het ontwerpen van badkamers is mijn passie. Ik heb bij verschillende bedrijven gewerkt, onder meer bij een architect met vier interieurzaken in het zuiden van het land en bij diverse groothandels in sanitair. Bij mijn laatste werkgever werd de bedrijfsvoering steeds commerciëler en minder persoonlijk richting de klanten. Hierdoor nam mijn plezier in het werk af, zodat mijn toenmalige werkgever en ik vorig jaar besloten uit elkaar te gaan.
Via het UWV volgde ik diverse cursussen en workshops met een open oog voor een ander beroep. Tot mijn verrassing kreeg ik februari jl. zo‘n interessante baan aangeboden bij familiebedrijf ’Sanitair-en Tegelcentrum Weert‘ van Frits Scheres, dat ik weer mijn oude vak heb: het ontwerpen van sanitair en badkamers. Het bevalt me heel goed, ik kan hier ontwerpen vanuit de wensen en mogelijkheden van de klant. Het gaat op een open en eerlijke manier en dat ligt me heel goed. Ik denk vanuit het ontwerp en maak goede, praktische, mooie badkamers. Vooral ook praktisch, want trends komen en gaan, maar je badkamer moet je voor langere tijd goed kunnen gebruiken.“
Begin dit jaar volgde Steeph de FutureLab training. Hij had geen flauw idee in welk vakgebied of beroep hij terecht zou komen, alles was nog mogelijk. “Het UWV wees me op deze training van JobOn. Een echte eye-opener voor me, heel interessant en leerzaam op veel vlakken. Eerlijk gezegd volgde ik vroeger nauwelijks de ontwikkelingen op digitaal gebied en AI (kunstmatige intelligentie). Onze kinderen praten er wel veel over, maar ik was er niet in thuis en kon het niet toepassen in mijn werk. Dankzij FutureLab begrijp ik veel meer van digitalisering en weet ik ongeveer hoe het grote plaatje er uitziet. Het zijn boeiende ontwikkelingen. Het is goed voor je algemene ontwikkeling“, zegt Steeph enthousiast. “Je krijgt veel informatie over bijvoorbeeld mogelijkheden en risico’s van Chat GTP en tips voor beter gebruik van de mogelijkheden. Zo kan het verstandig zijn om algoritmes af en toe op het verkeerde been te zetten door geregeld op onderwerpen te zoeken die je niet interesseren. Geregeld je mobiele telefoon helemaal uitzetten is ook goed. Al met al ben ik nu voorzichtiger en meer oplettend.“
Direct gevolg van FutureLab is dat Steeph met de aankomende directeur van ’Sanitair-en Tegelcentrum Weert‘ mee denkt over een efficiëntere bedrijfsvoering met behulp van digitalisering. “Voorraadbeheer en het maken van offertes lenen zich hier goed voor. Andere kansen liggen bij het browsegedrag van mensen op onze site. Dit toont wat zij wel en niet interessant vinden. Deze informatie gebruiken we voor een betere inrichting van onze winkel. De producten die ze lang en graag bekijken, krijgen een opvallende plaats in onze fysieke showrooms.“
Steeph heeft nog even overwogen om voor zijn werk de digitale kant op te gaan. “Toch maar niet. Ik heb - te - weinig kennis en ervaring, ook bij digitale toepassingen in creatieve banen. Ik vind het verrassend dat ik mijn kennis op andere, even waardevolle wijze kan inzetten in mijn werk. “
Meer weten over FutureLab? Klik hier.