Volg je instinct en zet je stap naar jouw droombaan!

In deze blog vertellen wij het verhaal van Josée Blanken; onze nieuwe operationeel directeur. Josée wist haar proces en de stap naar onze organisatie mooi te verwoorden. Wij denken dat dit jou kan inspireren in jouw zoektocht. Lees de blog en deel je reactie op onze sociale media.

Josée Blanken is operationeel directeur bij JobOn: “In december 2021 werd op LinkedIn een vacature gedeeld. Ik was niet actief zoekend naar een baan, maar iets in mij werd wakker geschud. Ik las de gevraagde competenties en ik herkende mijzelf; alsof er een spiegel werd voorgehouden. In werd er stil van. Die zin kwam terug in mijn sollicitatiebrief.

Wat raakt je in een vacature?

Josée: “Ik hou van mijn vak als (organisatie)coach, maar wat sprak mij aan in deze vacature? Wat raakte mij? Bij elke vacature is het belangrijk om stil te staan en na te gaan wat je aanspreekt. Een vacature, film, boek, gesprek of zelfs een clash met een collega. Waarom raakt iets je soms wel of juist niet? Het is een signaal, die het waard is om te onderzoeken omdat het je veel kan leren over jezelf.

Je kunt dergelijke gevoelens negeren en verder gaan waar je was gebleven, maar dan laat je een belangrijke les liggen. Luisteren naar jezelf, het is een kunst. Vooral in de hedendaagse wereld waarin de buitenwereld soms zo dwingend kan zijn. Er moet van alles en iedereen heeft een (meestal goedbedoelde) mening over wat voor jou het beste is. Terug naar de belangrijkste vraag: Wat wil jij?

Lees écht de vacature en schrijf vanuit het hart

Wat maakte de vacature in je los? “Het werkveld, de aanpak, het gedachtegoed en de functie; ik werd er blij van. Daarnaast riep het een vraag op; want ik ben ook ondernemer/organisatiecoach van een prachtige organisatie en mijn partners op mij. Loyaal zijn aan de ander is een eigenschap die ik bezit en ook veel belang aan hecht. Wat nu?  Het gevoel voor deze baan was zo goed en uiteindelijk draait het om mij. Dus ik maakte in het moment een keuze en schreef vanuit mijn hart een brief en werd aangenomen.

Forceer niks, blijf bij je eigen stijl

Het is maandag 22 februari, mijn derde werkweek. Ik neem deel aan ons FutureLab, dat is een programma gericht op het ontwikkelen van digitale vaardigheden. Ik had een gesprek met één van de deelnemers in een breakout room. Zeer enthousiast en energiek vertelde zij haar acties om haar droombaan te vinden. Ik vertelde mijn verhaal over mijn leerweg en de keuze voor deze nieuwe baan. We deelden elkaars ervaringen!

Ik deelde dat ik had getwijfeld over het schrijven van een brief of het insturen van een video. Een video, dat past bij deze tijd en de organisatie. Dat was de mening van mijn man en oudste dochter. Het past inderdaad bij de organisatie, maar een brief werkt voor mij en dus werd het een brief. Wellicht past het niet bij het bedrijf, maar het past wel mij.

Josée Blanken

Je hebt recht op jouw droombaan

Mijn verhaal maakte haar, mijn gesprekspartner in de break out room, bewust dat ze nog veel meer op zichzelf mocht vertrouwen: Niks moet en elke keuze mag. Het raakte mij ook; de cirkel was rond. Dit is waar het voor mij om draait, dit is waarom ik gestart ben bij JobOn. Van betekenis zijn!

Iedereen heeft recht op de baan van zijn of haar dromen, maar de stap nemen ligt altijd bij jezelf. JobOn biedt je een warm welkom binnen een platform waarop wij je begeleiden en faciliteren in jouw leerproces. Waarbij de regie altijd bij jou ligt! Maak keuzes die jou passen.

Pieter Vermeer, oprichter van JobOn, is dit mooie bedrijf gestart in zijn zoektocht naar een baan en behoefte aan contact. Juist dat begint bij contact met jezelf. Wat wil jij? Dit is echt de belangrijkste vraag in jouw zoektocht naar een baan. In mijn geval kwam deze baan op mijn pad terecht. Mijn advies: Volg je instinct en zet de stap die voor jou nodig is. Misschien volgt niet direct jouw droombaan, maar permitteer jezelf dit leerproces. het heeft altijd toegevoegde waarde.

Wij danken Josée voor het delen van haar verhaal en moedigen je aan om te reageren op onze sociale media: Wat denk je? Laat dat weten in de comments onder onze post op Facebook, LinkedIn of Instagram.