Vijftigplussers proactief digitaal bekwaam door FutureLab

Ruim drie jaar geleden ontstond het idee voor FutureLab bij Pieter Vermeer, nu werkzaam als directeur innovatie, wegens de mismatch in de arbeidsmarkt van Vijftigplussers. Deze groep bewust maken van hun digitale vaardigheden en de mogelijkheden van deze digitale vaardigheden op de arbeidsmarkt, daar zet de alliantie FutureLabNL, ‘Vijftigplussers proactief digitaal bekwaam’ zich voor in. De alliantie werd gevormd door Stichting JobOn, de SER, I.AMDIGITAL en Stichting Lezen & Schrijven; en is opgezet onder het platform Vijftigplussers en Werk. Vanaf vorig jaar is eelloo toegevoegd als samenwerkingspartner omdat er behoefte was naast inzicht over digitale vaardigheden ook te werken aan persoonlijke ontwikkeling.

door Josée Blanken

De alliantie beoogt met FutureLabNL een oorzaak van langdurige werkloosheid onder vijftigplussers aan te pakken en om bij werkenden vijftigplussers werkloosheid te voorkomen. Na een succesvol eerste jaar is het tweede loopjaar van het FutureLab programma afgerond dat liep van mei 2022 tot en met april 2023. Deelnemers zijn gedurende deze periode geïnterviewd door het onderzoeksbureau Ecorys, in opdracht van de Goldschmeding Foundation en begin van de zomer is het rapport verschenen van het 2de loopjaar, waarin wij enkele resultaten delen in de bijgevoegd factsheet.

Waarom FutureLab?

Wat zijn chatbots en big data? Hoe gebruik je LinkedIn of Facebook? Wie al een tijdje buiten het arbeidsproces staat, heeft zijn digitale vaardigheden vaak onvoldoende ontwikkeld. Dat geldt zeker voor vijftigplussers. “De arbeidsmarkt is ongekend krap, maar toch staan ook nu “ouderen” aan de kant. Bij deze groep zijn digitale vaardigheden niet vanzelfsprekend. Met FutureLab willen we die mismatch oplossen. Het programma maakt mensen bewust van de technologische veranderingen en de invloed daarvan op werk. De training geeft inzicht in wat zij al kunnen – vaak veel meer dan ze aanvankelijk dachten – en waaraan ze nog moeten werken. Doordat de deelnemers na afloop meer kennis hebben van de digitale wereld, krijgen ze automatisch meer zelfvertrouwen. Niet alleen op digitaal, maar ook op persoonlijk vlak”, zegt Josée Blanken; algemeen directeur JobOn.

92% van de deelnemers zou het programma aan anderen aanraden.

Ook ik behoor tot de 50+ doelgroep. Vorig jaar in februari ben ik begonnen bij  Stichting JobOn en nam ik deel aan de FutureLab-training. Ik was aangenaam verrast door de diversiteit ervan: persoonlijke begeleiding van betrokken trainers, een interactieve digitale escape-room (mijn eerste keer), nieuwe mensen ontmoet en de boeiende e-learning. Hoewel ik digitaal goed onderlegd ben, heb ik toch veel opgestoken. Dit onderwerp vereist voortdurende bijscholing. Denk nu bijvoorbeeld aan ChatGPT, een onderdeel wat nu is toegevoegd aan deze e-learning en ook in de training behandeld wordt.

Trots

Snel daarna werd ik de programmaleider van dit programma en ben ik zeer trots op deze training van Stichting JobOn. Niet alleen de resultaten uit het onderzoek zijn goed te noemen. Ik weet met hoeveel bezieling onze coach Willy Pardijs deze training geeft en dit is ook zo ervaren door de deelnemers. Dit programma heeft impact bij onze deelnemers. Ik wil hierbij mijn team en al onze partners bedanken voor de geweldige samenwerking en uiteraard Ecorys voor het onderzoekrapport.

Het resultaat vervult me met trots. Met steun van ING Fonds Nederland en Instituut Gak blijven we FutureLab aanbieden aan de doelgroep. We ontwikkelen de training verder om werkzoekenden en medewerkers digitaal bewust te houden.

Meer informatie en/of de resultaten ontvangen, neem dan vooral contact met mij op. Josee@jobon.nl of bel 06-41574992