17 november 2022
Ronald van den Hoff is directeur en oprichter van Seats2meet. Wij spraken Ronald over ‘society 3.0’ en solliciteren anno 2022. De hoofdvraag: Hoe scoor je tegenwoordig jouw ideale baan? Ronald deelt tips over hoe je jouw mindset aan kunt passen om zo, beter en meer effectief, te solliciteren. Ronald geeft je inzicht in ‘solliciteren 3.0’. Benieuwd? Lees verder!
Wist je dat JobOn ooit begonnen is in het filiaal van Seats2meet te Utrecht?
“Ik ben een ondernemer die een aantal organisaties heeft opgezet en daarbij ga ik altijd uit van, zoals ik het zelf heb genoemd, society 3.0. De nieuwe samenleving. Ik heb er een boek over geschreven en daarin doe ik een aantal suggesties over hoe we, volgens mij, dingen beter met elkaar kunnen doen.”
“In feite gaat het om de moderne technologie en de mogelijkheden daarvan in combinatie met menselijke vaardigheden en hoe we die twee met elkaar in balans kunnen krijgen. Ik werk met een aantal organisaties samen waarin principes toegepast worden. JobOn is er daar één van. JobOn is ontstaan in de deeleconomie en ik heb ze met Seats2meet een accommodatie aan kunnen bieden voor de bijeenkomsten. Daar is een mooie verbinding uit ontstaan. We werken graag met partijen die vernieuwing nastreven. Die staan namelijk voor een betere samenleving en actieve verbindingen. Dat kan via het FutureLab zijn tot en met de vele bijeenkomsten van JobOn en alles wat daar tussen zit.”
“Daar zijn weer andere bewegingen voor. Zoals de netwerken rond lifehacker Martijn Aslander, die zich bezighoudt met digitale fitheid. Of de Werkvereniging, die proberen weer de modern werkenden een plek te geven in die hele wet- en regelgeving die constant aan verandering onderhevig is. Beiden maken onderdeel uit van het S2M-kennisnetwerk.”
“Nee, daar zou ik mee stoppen. Hoewel, je ziet nog steeds organisaties die bij een vacature een cv vragen met motivatie. Het belangrijkste is: Wat vind jij leuk en waar ben je goed in? Dat je niet meer denkt: Ik ben niet opgeleid voor deze job, dus laat maar. We leven in een tijd dat bedrijven door de arbeidsschaarste, zich op een andere manier openstellen. En dat biedt nieuwe kansen. Alleen moet je wel goed weten wat je wilt en wat jouw skills zijn. Vroeger liet je twee diploma’s zien, maar dat zegt niet zoveel meer. Het gaat nu veel meer om je vaardigheden en of je binnen het team past. Vertellen dat je heel gemotiveerd en een teamspeler bent, is niet meer genoeg. In het netwerk van JobOn bevindt zich Aaltje Vincent en die heeft altijd heel goede tips over hoe je je tegenwoordig presenteert bij bedrijven. Je ziet steeds meer bedrijven die een open vizier hebben, iedereen die wil komen werken mag komen werken, begin maar, dan zien we later wel wat je gaat doen bij het bedrijf.”
“Dat je daadwerkelijk de verbinding aangaat met elkaar. Dat bedrijven bereid zijn om de kennis die je nog mist, aan te leren terwijl je er aan het werk bent. Dan kom je in het traject terecht van een leven lang leren. En dat is iets waar we naartoe gaan, omdat de omstandigheden heel erg veranderen op dit moment. Je moet constant bijscholen en nieuwe vaardigheden leren.”
“Je kunt op jouw social media zetten: ik ben die en die en ik vind dit soort werk leuk, wie weet er iets voor mij? Zo simpel kan het al zijn, maar dan moet je wel een redelijk netwerk hebben. Heb je dat niet, dan kan JobOn jou daar goed bij helpen. Weet wie je bent, wat je wil en kan, dat is de key. Kijk dan pas waar je wil werken. We leven in een omgekeerde wereld: je kunt nu je eigen werkgever uitzoeken, maar dat vereist wel vaardigheden. Zoals het screenen van bedrijven. Zij presenteren zichzelf vaak mooier en groener dan ze zijn. Lees de krant, zoek op het internet, doe zoveel mogelijk om erachter te komen wat anderen over die bedrijven zeggen. Is het een club waarmee jij je wil verbinden, waarmee je jezelf kunt identificeren? Herken je jezelf erin en herken je wat jij belangrijk vindt? Zoek dan echte verbinding.”
“Het gaat erom dat je echt in verbinding komt met bedrijven. Dat kan via een gesprek zijn dat je aanvraagt, een filmpje of door het sturen van jouw portfolio. Er leiden veel wegen naar Rome. Als jij als bedrijf een goede content manager zoekt dan moet je vragen om filmpjes, dat is een onderdeel van het werk. Kun jij autobanden in drie minuten monteren, dan wordt zo’n filmpje al gauw een soort ouderwetse, digitale sollicitatiebrief. Wees dus creatief maar vooral: zoek echte verbinding.”
Speciaal om jou te helpen met het solliciteren 3.0 op de moderne en veelal digitale arbeidsmarkt presenteert JobOn het FutureLab! We helpen je tijdens drie online bijeenkomsten om beter aan te sluiten op de digitale arbeidsmarkt. Bekijk het programma en meld je aan voor één van de edities.