Op banenjacht? Zet jezelf neer als merk!

Opvallen om een baan binnen te slepen? Dat doe je door middel van personal branding op je curriculum vitae. Door jezelf als merk te presenteren en te laten zien wat jou uniek maakt, roep je positieve associaties op bij een werkgever. Zo zet je jezelf op de beste manier op de markt en zorg je dat je potentiële werkgever jou gaat zien als dé kandidaat. Voordat je direct begint met het aanpassen van je cv, volg eerst het handige stappenplan om jouw personal branding te bouwen.

In 4 stappen naar jouw personal branding
Een goede en vooral blijvende indruk achterlaten tijdens een sollicitatieprocedure doe je door je persoonlijkheid, kennis en kunde te gebruiken om op te vallen.

Stap 1: leer jezelf kennen
Om jezelf neer te kunnen zetten als merk begin je met een zelfonderzoek. Pak pen en papier en maak lijstjes van:

  • je vaardigheden
  • je competenties
  • je eigenschappen
  • je kennis
  • je interesses

Waar blink je in uit? Waar ben je in gespecialiseerd? En waaruit blijkt dit? Als je goed kunt onderhandelen, schrijf dan ook het ‘bewijs’ op. Bijvoorbeeld het binnenhalen van een belangrijk contract. Werk zo het hele lijstje af zodat je aan de slag kunt met jouw unique selling points in stap 2.

Stap 2: bepaal wat jou uniek maakt
Met het lijstje in je hand ga je nu aan de slag om te bepalen wat jou uniek en bijzonder maakt. Wat zijn je sterke punten en je positieve eigenschappen? Hoe onderscheid jij je van andere sollicitanten? Vind je het lastig om in kaart te brengen wat jouw onderscheidend vermogen is, vraag dan eens feedback aan collega’s of houd een logboek bij van je behaalde successen en welke rol jij hierin hebt gespeeld.

Stap 3: formuleer jouw personal brand
In deze stap ga je nog iets verder en zet je jouw personal brand op papier. Je wilt dat een werkgever jou als de beste oplossing voor zijn probleem ziet. Schrijf in twee of drie zinnen op wie jij bent en waar je voor staat. Leg nadruk op waarom jouw werkwijze beter is dan die van de concurrent.

Voorbeeld van een grafisch ontwerper:
“Als grafisch ontwerper met internationale ervaring kruip ik altijd eerst in de huid van mijn opdrachtgever. Ik leer hem, zijn missie en zijn ideale doelgroep door en door kennen en aan de hand van inspirerende en vooral unieke ontwerpen zet ik een perfecte match neer zodat hij zijn ideale klant vindt.”

Stap 4: maak jezelf zichtbaar
Het lastigste zit erop, nu is het tijd om jouw merk naar voren te laten komen in al je uitingen. Je kunt je personal brand statement als basis gebruiken in je persoonlijk profiel op je cv, in je sollicitatiebrief of bijvoorbeeld op je LinkedIn-profiel.

Vrijwel elke sollicitant wordt gegoogled tijdens een sollicitatieproces, dus zorg ervoor dat je jouw merk doortrekt in je online zichtbaarheid op social media en andere online kanalen die je gebruikt. Dit geldt uiteraard voor je profiel, maar ook voor de manier waarop je actief bent op deze kanalen.

Zet interessante tweets op Twitter, reageer op nuttige artikelen op Facebook of geef advies weg op LinkedIn. Een uitstekende manier om jezelf te profileren en te laten zien dat jij je vak goed beheerst.

Er wacht een nieuwe baan op je
Door jezelf neer te zetten als merk laat je op een krachtige wijze zien wie je bent en wat je te bieden hebt. In vier snelle stappen creëer jij je personal branding en laat je een goede eerste indruk achter bij een toekomstige werkgever in je zoektocht naar een nieuwe baan!