Jouw nieuwe baan wacht op de nieuwe jij

Waarom wordt er niet gereageerd op je prachtige cv? Waarom kijken mensen afgeleid als je jouw goed uitgedachte pitch aan het doen bent? Waarom reageert niemand op jouw mails of krijg je alleen standaard antwoorden die je niet dichter bij je doel brengen? In dit blog geef ik je het antwoord en deel ik een aantal van de best bewaarde communicatie geheimen.

Ons brein is heel oud en heeft één doel: ons laten overleven of floreren. Hierdoor gebeuren er altijd een aantal dingen in ons brein. Zo proberen onze hersenen constant hun calorie-verbruik te minimaliseren, een verbruik van gemiddeld 300 kcals per dag. Om dit voor elkaar te krijgen heeft ons brein een onderdeel genaamd het ‘Reticulair Activerings Systeem’ (RAS). Dit systeem kiest welke van de 6 miljoen stimuli die we elke seconde door onze hersenstam geknald krijgen, onze focus krijgt. Het is als het ware de poortwachter tussen onze zintuigen en ons bewustzijn.

Maar wat bepaalt wat langs jouw poortwachter mag? Waarom zou jouw sollicitatie of boodschap door de RAS mogen? Inderdaad, het moet een boodschap zijn die de luisteraar helpt bij overleven of floreren.

Maak je boodschap kort en bondig
Nu we dat weten, wat betekent dat dan concreet voor onze boodschap? Allereerst, als je boodschap verwarrend is, heb je al verloren. If you confuse, you lose – kunnen de Engelsen zo mooi zeggen. Als een brein hard moet werken om te snappen wat je bedoelt, gaat het verder met wat anders. De gemiddelde aandachtspanne van een goudvis is 9 seconden, Microsoft ontdekte in hun onderzoek dat de mens daar wat van kan leren met een gemiddelde van 8 seconden.

Om de aandacht te krijgen, willen we onze boodschap laten voldoen aan de zogenaamde 5 seconden-test. 

Jouw toekomstige werkgever moet de volgende 3 dingen binnen 5 seconden weten op basis van jouw sollicitatie, cv, pitch of wat voor medium dan ook:

  1. Wat is jouw unieke aanbod?
  2. Hoe maakt het zijn of haar leven beter? Of beter nog: hoe helpt het hen overleven of floreren
  3. Wat moet hij of zij doen om het te krijgen?


Mocht dit nu nog niet lukken tijdens jouw sollicitatie-exercities, overweeg dan de volgende 3 stappen

    1. Creëer een one-liner
    2. Creëer een directe call-to-action 
    3. Creëer een transitionele call-to-action


Stap 1: one-liner

Stap 1 is om een ​​one-liner te creëren die duidelijk maakt wat je aanbiedt en hoe je de werkgever helpt met dit aanbod. Hoe je zijn of haar probleem met betrekking tot jouw aanbod oplost.

Hoe ziet zijn of haar leven eruit als jij eenmaal in dienst bent? Laten we ons even voorstellen dat je een personal trainer bent. Samen met je vrienden besluit je zondag op de BBQ party dat de volgende zin jouw aanbod beschrijft: "Gezondheid is het nieuwe rijkdom. Laten we het doen." Iedereen op de party vindt het een topidee, heeft het gevoel dat jij een boodschap hebt gebouwd dat laat zien wat je doet en waarom je het doet. Maar dat is niet het geval.

Als werkgever liet je me nadenken. Verkoop je gezondheidssupplementen, voedingsproducten, gezondheidscoaching, dieetdiensten, ben je een verpleegster? Nee, je bent een personal trainer. Na nader overleg met je vrienden besluit je te gaan voor minder wollig en duidelijker. Kristalhelder. We bouwen een nieuwe oneliner. Wat dacht je van: "Gezond zijn is met mij als personal trainer werken." Het laat zien wat je biedt en hoe je anderen kunt helpen.

Stap 2: call to action
Laten we verder gaan naar stap 2, een duidelijke directe call-to-action. Als we producten verkopen, willen we dat mensen ze kopen, dus onze call-to-action zou dan ‘Nu kopen’ moeten zijn. Als sollicitant willen we dat mensen ons in dienst nemen, dus laten we ze vragen dat te doen. Houd er echter rekening mee dat het vragen van een dienstverband uit het niets kan zijn alsof je een vreemde vraagt ​​om met je te trouwen. Het werkt niet altijd. Dit is waarom we stap 3 nodig hebben.

Stap 3: transitionele call to action
Stap 3 is een manier om op date te gaan met je toekomstige werkgever, zodat we op een dag de werkgever kunnen vragen met ons te trouwen. Het wordt een transitionele call-to-action genoemd. Hier proberen we onze waarde te laten zien onder het genot van een kopje koffie bijvoorbeeld. Na de date wil de werkgever nog niet in het huwelijksbootje stappen? Op naar de tweede date.

Zo blijf je in contact tot je in dienst bent. Succes!

Over de auteur:
Judah van Wees is field marketing manager en staat voor marketing met een effectieve boodschap. Hij werkt graag samen om anderen te helpen bij het oplossen van aanhoudende problemen.