Hoe maak ik mijn eigen Power Brand?

Het is een bijzondere tijd. De corona crisis heeft ons land geraakt en onze economie. Dit zorgt ervoor dat veel mensen op zoek zijn naar een nieuwe uitdaging. Om goed te weten wat passende functies zijn voor jou en om je goed te kunnen profileren bij toekomstige werkgevers, is het belangrijk om een Power Brand te hebben. Een Power Brand helpt je ook in je huidige functie en het richting geven aan welke werkzaamheden het best passend zijn voor jou om op te pakken, waardoor jouw effectiviteit en betrokkenheid zullen toenemen.

Een Power Brand is een samenvatting van jouw diepere talenten, passies en waarden. Door te weten wat je kunt (talenten), waar je energie van krijgt (passies) en wat jou drijft (waarden) kun je veel gerichter zoeken naar functies. Ook zul je meer opvallen bij toekomstige werkgevers. Immers, een cv zegt iets over je kennis en ervaringen, maar een Power Brand zegt enorm veel over jou als persoon. En uiteindelijk is dit toch veel belangrijker voor het maken van een goede match.

Opstellen van jouw Power Brand

In deze blog wil ik graag tips met jullie delen over hoe je een eerste aanzet kan maken in het opstellen van jouw eigen Power Brand. Voor elk onderdeel van het Power Brand zal ik een tip geven, dus 1 tip voor het ontdekken van jouw diepere talenten, 1 tip voor het ontdekken van jouw diepere passies en 1 tip voor het ontdekken van jouw diepere waarden. Bij alle drie de onderdelen is het belangrijk zo specifiek mogelijk te zijn. Des te specifieker je dit kunt maken, des te gemakkelijker jouw zoektocht zal zijn naar een betere invulling van je huidige functie en/of jouw zoektocht naar een nieuwe functie.

Hier een aantal tips op een rij:

Tip 1: Talenten
Om jouw diepere talenten te ontdekken helpt het enorm om input van anderen te vragen. Hiermee verbreed jij jouw perspectief. Zo kun je achter diepere talenten van jezelf komen die je zelf niet had ingezien. Vaak komt dit omdat onze eigen talenten niet als een echt talent voelen. Voor jou voelt het namelijk volkomen normaal om zaken op een bepaalde manier aan te pakken, je doet dat immers elke dag zo. Anderen kijken hier echter vaak heel anders naar. Zij kunnen jouw talent daarom als heel uniek en bijzonder ervaren.

Maak je vraag specifiek
Maak daarbij je uitvraag aan de ander zeer specifiek. Dit is nodig om er achter te komen welke diepere talenten echt bij jou horen. Containerbegrippen zeggen namelijk niet zoveel. “Mensgericht” is bijvoorbeeld zo’n containerbegrip. Er zijn veel mensen die mensgericht zijn. Maar welk onderdeel van mensgerichtheid is jouw diepere talent? Kan jij bijvoorbeeld goed doorvragen of juist heel goed luisteren? 

Om je uitvraag gericht te maken helpt het om verdiepende vragen toe te voegen. Een voorbeeld hiervan is om te vragen in welke situaties je deze talenten hebt laten zien. Als je er dan bij de uitvraag bijvoorbeeld achterkomt dat je met name in kleine groepen goed bent in het stellen van verdiepende vragen is dit een mooie toevoeging voor jouw talent ‘goed door kunnen vragen’, namelijk ‘goed door kunnen vragen in kleine groepen’. Op deze wijze verzamel je zoveel mogelijk informatie en detail over jouw diepere talenten.

Tip 2: Passies
Voor het ontdekken van jouw diepere passies is het belangrijk je af te vragen wat zingevend is voor jou en waar jij energie van krijgt? Wees ook hier weer zo specifiek mogelijk. Mocht jouw antwoord op deze vraag bijvoorbeeld hardlopen zijn, dan kun je dit wat dieper maken.

Hardlopen is een hobby. Het is daarin goed om te bekijken waarom jij hardlopen zo leuk vindt. Misschien wil jij jezelf wel elke dag verbeteren met hardlopen. Je krijgt energie als je elke dag weer een betere tijd hebt neergezet. Dat drijft jou om dagelijks jouw hardloopschoenen aan te trekken. Daarbij hoef je niet per se de snelste tijd neer te zetten. Elke kleine verbetering vind jij al geweldig. Jouw passie zin zou dan kunnen zijn: ‘In kleine stappen verbeteringen neer zetten.’ Als je dit kunt toepassen in jouw werk zul jij waarschijnlijk met veel energie aan de slag gaan. Stel je nou voor dat je graag hardloopt met anderen. Dan kun je jouw passie op de volgende wijze aanvullen: ‘In kleine stappen met anderen verbeteringen neer zetten.’ 

Tip 3: Waarden
Waarden is hetgeen wat ons drijft, ons zogeheten morele kompas. Als er niet voldaan wordt aan jouw waarden zul je hier waarschijnlijk boos over worden of verdrietig van worden.

Een voorbeeld van een waarde is respect. Als je een uitvraag doet in een groep zullen veel mensen aangeven dat respect belangrijk is voor hen. Hoe je je waarde kunt verdiepen, is door te kijken hoe je respect specifieker kunt maken voor jou zelf. In het specifieker maken van jouw waarde is het belangrijk je af te vragen welk gedrag bij deze waarde hoort, in dit geval respect. Dit kan bijvoorbeeld zijn dat het nakomen van afspraken erg belangrijk is voor jou. Wellicht geldt dit niet met alle afspraken, maar met specifieke afspraken. Ook hier kun je weer over nadenken in het verdiepen van jouw waarden.

Conclusie
Het hebben van een Power Brand is essentieel in jouw zoektocht naar een nieuwe functie en om meer geluk en effectiviteit in je huidige werk te vinden. In deze blog heb ik 3 tips met jullie gedeeld om een eerste aanzet te kunnen maken met jouw Power Brand.

Mocht je meer willen weten over het ontdekken van jouw diepere talenten, passies en waarden, ik spreek graag met je af.

Over de auteur:
Marjolijn de Boer is oprichter en eigenaar van The Human Factor. Als organisatiepsycholoog is ze al meer dan 10 jaar betrokken bij high performance organisaties en teams. Ze heeft een 6-stappen Power Plan ontwikkeld, waarmee ze de talenten binnen organisaties en teams activeert en optimaliseert. Het Power Brand is hier een onderdeel van en is ook op afstand beschikbaar met videoconferencing voor teams en 1 op 1 coaching sessies.