Solliciteren als een detective

Solliciteren is tegenwoordig met allerlei digitale portals en tests een steeds onpersoonlijkere aangelegenheid. Vaak is het eerste echte contact pas tijdens een gesprek. Maar hoe zorg je ervoor dat de kans op een klik en een goed gesprek zo groot mogelijk wordt? Tijd om je vergrootglas van zolder te halen, we gaan op onderzoek uit!

Gezamenlijke interesse
Een van mijn allereerste sollicitatiegesprekken had ik met de directeur van een middelgroot adviesbureau. Ze was aardig en het was eveneens een aardig gesprek, tot ze op mijn cv las dat ik basgitaar speelde, haar man deed dat als beroep en ze was zelf zangeres! Toen ging het gesprek van aardig naar goed, door de gezamenlijke interesse in muziek hadden we ineens veel meer om over te praten (ik werd ook aangenomen).

Zelf op onderzoek
Bovengenoemde situatie was een lucky shot, maar je kunt het geluk een handje helpen door je huiswerk te doen. Mensen zien de vacaturetekst nog vaak als een soort set aan spelregels, dit is de info en daar zul je het mee moeten doen. Onzin! Op internet kun je vrij veel achterhalen voordat je op gesprek gaat (of om te gebruiken in je brief). Ik onderscheid drie belangrijke invalshoeken die ik altijd onderzoek voor elk gesprek.
  1. Branche of vakgebied: wat speelt er zich af, wat zijn de recente ontwikkelingen en wat hoor ik gewoon te weten.
  2. Organisatie: waar staat de organisatie voor, wat doen ze, hoeveel mensen werken er, wat is de naam van de directeur en bij welke afdeling solliciteer je, gaan de aandelen goed, waarom is de functie vacant.
  3. Gesprekspartner: met wie heb je het gesprek, hoe lang werkt hij/zij er al, wat vindt of vertelt deze persoon en wat doet hij of zij in de vrije tijd.

De laatste wordt vaak vergeten, terwijl jij je gesprekspartner juist moet overtuigen. Vaak zijn via Google en LinkedIn al meer dan genoeg aanknopingspunten voor een gesprek te vinden (en anders natuurlijk via social media). Dat kunnen verschillende dingen zijn, net als een detective weet je van te voren ook niet altijd waar je naar zoekt. Denk bijvoorbeeld aan een (ingezonden) stuk in krant of website, een blog of sportuitslagen, ik heb het allemaal kunnen gebruiken.

Tijdens het gesprek
Kies vooraf voor jezelf een paar onderwerpen die je graag behandelt, maar ga ze niet plichtsgetrouw af, probeer ze een beetje natuurlijk in het gesprek te fietsen. Dat betekent vaak dat je niet alles gebruikt, maar dat hoeft ook niet. Het doel is bij mij altijd tweeledig: een aanknopingspunt kan zorgen voor een beter gesprek, daarnaast laat je iemand merken dat je je goed hebt voorbereid en verdiept hebt in de vacature en je gesprekspartner. Sla daarin niet door, niemand vindt het fijn als een onbekende de namen van de kinderen weet.

Hobby’s op cv
Ook als je niet van te voren een persoonlijk gespreksonderwerp ontdekt zijn er methoden om het geluk een handje te helpen. Speciaal daarom adviseer ik mensen altijd om hobby's op je cv te vermelden. Hobby’s zeggen vaak veel over jou als persoon, maar nog belangrijker, ze kunnen de interesse wekken van je gesprekspartner zonder dat je dat vooraf weet. Zo had ik even terug iemand die bij mij kwam solliciteren en toevallig net als ik aan Jiu-Jitsu deed. Dan heb je gelijk een heel ander gesprek!

In regie
Als je vooraf bedenkt waar je het over wilt hebben laat je minder aan het toeval over en ben je meer in regie over het gesprek. je hebt doorgaans gewoon veel leukere conversaties. Het is geen garantie voor een baan, maar het helpt enorm. Probeer het eens!

Over de auteur:
Erik van der Liet is zelfstandig ondernemer. Hij helpt organisaties met het ontwikkelen van arbeidsmarktvisie en -strategie en met maatschappelijker ondernemen. Erik heeft jarenlange ervaring met werk-gerelateerde projecten en recruitment. Hij helpt graag mensen in de zoektocht naar hun baan. Bouw aan je netwerk en zorg dat iemand je echt leert kennen!