23 september 2025
Wat als solliciteren niet meer ging om het 'vinden van een baan', maar om het ontdekken van jouw volgende stap? Terwijl de meeste mensen ChatGPT gebruiken om een motivatiebrief te schrijven, gebruik jij het strategisch, om erachter te komen waar je echt goed in bent.
Ja, natuurlijk is een goed cv belangrijk, maar nog belangrijker is het hebben van een groeimindset: weten waar je naartoe wil én hoe je daar gaat komen. Vandaag deel ik drie AI-strategieën die je helpen bewuster te groeien in je carrière.
Kijk alleen al naar het woord 'solliciteren'. Je vraagt om werk. Je reageert op wat anderen aanbieden. Je hoopt dat ze jou kiezen. Je bent de verkoper in een wereld vol kopers. Dat zet je in een nadelige positie. Vervolgens voelt het met elke afwijzing alsof je niet goed genoeg bent. Je gaat aan jezelf twijfelen. Je past je cv aan voor elke vacature totdat je niet meer weet wie je eigenlijk bent. AI kan je hierbij helpen. In plaats van afwachten, ga je actie ondernemen. In plaats van "pas ik hier?" denk je "waar wil ik naartoe en wie heeft mijn skills nodig?".
1. Bouw je persoonlijke “Carrière Command Center”
Notion (een gratis organisatie-app) gecombineerd met AI word je beste carrièrehulp. Maak een "Sollicitatie Command Center" dat alles op één plek houdt. Dit zijn drie manieren hoe je Notion kunt gebruiken:
Pro-tip: je kunt Notion koppelen aan ChatGPT of Claude. Dan kun je direct in ChatGPT vragen om een database voor je te maken in Notion. AI helpt je dan om je hele Carrière Command Center te bouwen!
2. Ontdek je blinde vlekken (en verander ze)
Stop met je zwakke punten verstoppen. Ga ze juist op zoek. Waarom? Omdat je grootste groei altijd zit waar je nu het minst sterk bent.
Start met de Gratis LinkedIn Profiel Analyse voor je online zichtbaarheid en om te begrijpen hoe recruiters en HR-managers jouw profiel bekijken.
Stel je LinkedIn profiel mist belangrijke woorden uit jouw sector, in plaats van dit als probleem te zien, zie je het als kans om je kennis op die gebieden te verbreden. Ga cursussen volgen, lees vakbladen, praat met experts. Over drie maanden heb je niet alleen de woorden, maar ook echt de kennis.
AI-hack: vraag ChatGPT: "Jij bent een carrièrecoach met 20 jaar ervaring in het begeleiden van sollicitanten. Analyseer deze 10 vacatures in mijn expertisegebied. Welke vaardigheden worden genoemd die ik nog niet heb? Geef me een 90-dagen leerplan om deze gaps te dichten."
Zie feedback niet als kritiek, maar als routekaart voor groei. Je LinkedIn profiel mist belangrijke woorden? Goed! Nu weet je precies welke kennis je moet leren en wat je moet aanpassen.
3. Reverse engineering: van 'wat willen zij?' naar 'wat heb ík?'
De grootste fout? Jezelf aanpassen aan wat werkgevers zoeken. Draai het om: ontdek wat jij uniek te bieden hebt. Schrijf je drie beste projectresultaten in Claude of ChatGPT en vraag: "Wat zijn de gemeenschappelijke patronen? Welke unieke combinatie van vaardigheden zie je? Wat is mijn superpower?"
Zet al je resultaten in een portfolio/presentatie via Canva of beautiful.ai. Zet successen om in data: "Verhoogde conversie met 34%" in plaats van "verbeterde website." Creëer verhalen, geen functielijstjes. AI helpt je patronen zien die je zelf niet opmerkt. Misschien ben je geweldig in het simpel uitleggen van moeilijke technische dingen. Of heb je talent voor het samenwerken met verschillende afdelingen. Dit wordt jouw unieke sterkte.
Een veelgemaakte fout is perfectieparalyse. Begin slordig, verbeter onderweg. Mensen willen eerst alles perfect opzetten voordat ze beginnen. Het mooie aan deze aanpak? Je gebruikt AI niet als vervanger van je eigen denken, maar als versterker ervan. Je wordt bewuster van je eigen groei en die bewustwording is wat het verschil maakt tussen professionals die blijven hangen en professionals die blijven groeien. De toekomst behoort toe aan mensen die AI het slimste kunnen inzetten voor hun eigen ontwikkeling, als jouw persoonlijke AI-carrièrecoach.
Over de auteur
Lisa Stamm is medeoprichter van Lumen Career en AI-carrière expert met meer dan 10 jaar ervaring in marketing bij tech start-ups. Voorheen board member en hoofd marketing bij Techgrounds (carrièresupport voor IT-omscholers) en founding hoofd marketing voor de internationale programmeerscholen Codam Coding College en 42 Wolfsburg waar ze studenten en zij-instromers heeft geholpen met solliciteren en het vinden van een baan.