Een baan vanuit een goed gesprek op de Werkbezoekdag

De Werkbezoekdag, een initiatief van Stichting JobOn, is goed voor de contacten. ‘Vergroot jouw netwerk’ is de pay-off van dit evenement. Maar voor Rutger van Amstel was het veel meer dan dat. Zijn deelname leverde hem een baan op. Ondernemer Mitchell Brown had het allemaal ‘gefixt’, al wil hij van die eer weinig weten.

door Thomas Braun

Rutger van Amstel zat al een tijdje thuis, nadat hij op 1 juli door zijn werkgever aan de kant was gezet. Hij wilde graag een nieuwe baan, maar niet tegen elke prijs. “Ik heb heel kritisch naar vacatures gekeken”, zegt de Deventenaar. “Het is me eerder overkomen dat ik een baan kwijtraakte en toen wilde ik zo snel mogelijk weer aan de bak, want thuis zitten vond ik niks en ja, de schoorsteen moest roken. Nu wilde ik iets vinden dat echt bij me past.” Rutger had gewerkt in de marketing en communicatie en kwam later in het winkelwezen terecht, als verkoper. Maar dat wil hij niet meer. “Werken met targets, daar begin ik niet meer aan. Ik ben keihard afgerekend op mijn target. Voor mij is er meer in het werkleven dan louter targets.”

Rutger kwam erachter dat hij graag terug naar kantoor wilde, maar dan wel als consultant.” Het UWV, één van de samenwerkende organisaties, spoorde hem aan naar de Werkbezoekdag te komen. Bij dit initiatief kunnen werkzoekenden een afspraak maken met een werkgever. Voor een gesprek en wie weet wat daar uit voort kan komen.

Een baan scoren

“Ik heb gekeken naar ondernemers die hun deuren gingen openzetten en het marketingbedrijf Bright Brown leek mij het meest interessant”, aldus Rutger. “De eigenaar, Mitchell Brown, had een leuk product waarmee hij een pasklaar marketingplan maakte voor MKB’ers. Dat sprak me gewoon aan. Ik dacht: met deze man wil ik wel een gesprek hebben.” En zo geschiedde.

“Ik ging er helemaal niet in om een baan te scoren”, zegt Rutger. “Ik ging voor een fijn netwerkgesprek. Maar ineens zei Mitchell: ken je het software bedrijf Tasper? Ik zei: Nee, nog nooit van gehoord. Daarna liet hij mij de functie zien en dat leek me best interessant. Ik vroeg wel meteen: waarom popt dit bedrijf nu ineens bij je op? Mitchell zei: ‘Ik voorzie een mooie klik tussen het DNA van het bedrijf en jij als persoon.’ Dat vond ik mooi want ik was ook op zoek naar een bedrijf waar ik goed bij pas als mens. Mitchell zei: ‘Neem een keer contact met ze op en noem mijn naam’. Ik reageerde met: ‘Gaan er dan deuren open of worden die voor mijn neus dichtgeslagen? Daar moest hij wel om lachen.”

En toen ging het snel: van kennismaking naar sollicitatiegesprek, naar contract, naar baan. “Ik mocht een paar uur meelopen voordat we een knoop doorhakten, om de sfeer van het bedrijf te proeven. Als een werkgever daar open voor staat, weet je wel hoe serieus ze zijn en dat ze er waarde aan hechten om mij ook te leren kennen.”

Inspirerende sessies

Mitchell kent JobOn nog van de tijd dat het nog De Broekriem heette. Hij hield geheel kosteloos inspirerende sessies over branding en hoe je LinkedIn kunt inzetten om een baan te vinden. “Ik geloof meer in tijd doneren, dan in geld doneren”, zegt hij. “En toen JobOn mij vroeg aan de Werkbezoekdag deel te nemen, heb ik mezelf meteen opgegeven.

Drie mensen meldden zich aan voor een gesprek met mij, waaronder Rutger. Ik had al snel door dat marketing niet echt zijn ding was. Ik voelde wel dat hij een drang had om van het winkelbedrijf terug naar kantoor te gaan. En dat hij het lastig vond een goede baan te vinden omdat hij al zo lang in een winkel aan het werk was, en niet op kantoor. Ik zei: ‘Als het bedrijf zó naar je kijkt, moet je daar niet eens willen werken.’ Hij moest naar mijn idee op zoek naar bedrijven die niet honderd procent voor skills en ervaring gaan, maar het karakter en de passie van hem mee zouden laten wegen.

Daar ging het gesprek over: hoe kun je wat jij ziet als jouw niet geschikte skills vanuit het werken in de winkel ombouwen tot een stuk branding, tot skills waar het kantoor wel veel aan heeft? Rutger was heel open over zijn zwaktes en struggles, Ik kreeg al snel het gevoel: jou wil ik helpen.”

Karakter, skills en software

En toen ‘popte’ Tasper dus op. “Zij hadden ons laatst benaderd om een vacature online te zetten voor een customer support manager. Nu weet ik dat de mensen van Tasper heel erg open staan voor het geven van kansen aan mensen, ook al zijn ze niet specifiek opgeleid voor de aangeboden functie. Ze kijken eerst naar het karakter; skills en software kun je leren. En zo is het ei gelegd.”

En dus had Rutger weer een baan. Hij dankte Mitchell en gaf hem een bierpakketje. Verder hoeft Mitchell niet veel egards. “Wat ik gedaan heb was een kleine moeite. Ik wil Tasper in het zonnetje zetten, zij durven het toch maar mooi aan met mensen die in eerste instantie niet geknipt lijken voor de baan, als je louter kijkt naar opleiding en ervaring. En die strategie past zó in mijn denkwereld. Ik maak weleens de grap dat als ik een logistiek manager moet hebben, ik op zoek ga naar een moeder met drie kinderen die weer wil werken. Want als er één tien ballen in de lucht kan houden en alles kan regelen is zij het wel. Ik zou willen dat meer bedrijven zo kijken.”

Uitstekend voorbeeld

Rutger wil tot slot de Werkbezoekdag aanprijzen. “Je kunt met zoveel verschillende mensen in gesprek… Wat je moet vergeten bij deze dag zijn zaken als vacatures en een baan. Ga open het gesprek in en zorg dat je daar van los komt. Baat het niet dan schaadt het niet. Heb gewoon een leuk gesprek en het is altijd goed om ergens aan deel te nemen waar mensen je weer kunnen helpen met andere contacten. Daar is dit evenement een uitstekend voorbeeld van.”

Save-the-data Werkbezoekdag 2023: 15 november

Nieuwsgierig naar de totale impact van de Nationale Werkbezoekdag? Bekijk de IMPACTRAPPORTAGE 2022.