In 6 stappen naar een onuitwisbare indruk!

 ‘Wat doe jij eigenlijk?’ Dit is een van meest gestelde vragen in werkend Nederland. Wat zeg jij als deze vraag aan jou wordt gesteld? Vanuit jouw unieke ‘ik’ en ‘merk’ kun je in simpele stappen zichtbaarder en succesvoller worden.

In ieder contactmoment met een ander zitten verborgen kansen die veel professionals, werkzoekenden en ondernemers laten lopen en zelfs verprutsen. Dat kan ook anders! Leer hoe jij in 6 simpele stappen jezelf (of je organisatie/bedrijf) in 1 woord, in 1 zin en in 1 minuut kort, krachtig en overtuigend kunt neerzetten.

  1. Wie ben jij?

Jij staat ergens voor. Toch? Je bent iemand. Je hebt kwaliteiten, onderscheidend vermogen en je bent trots op wie je bent. Juist daarom zeg ik tegen jou: “Jij bent een A-merk!”. Je bent weliswaar geen Coca-Cola met wereldwijde bekendheid. Maar ook jij staat ergens voor. Ook jij levert kwaliteit, meerwaarde en bent zichtbaar… Vertel daarom, altijd en overal, net als A-merken dat vol trots en met lef doen, jouw voor- en achternaam (dat is jouw A-merk!) eventueel gecombineerd met de naam van jouw organisatie of bedrijf. Je gelooft het of niet, maar dit wordt door de meeste mensen gewoon te vaak vergeten. Zo positioneer je jezelf niet. Niet fijn voor jou. Maar ook niet voor een ander. Wat ook belangrijk is, is hoe je het zegt. Niet binnensmonds en te snel. Vertel het in “slow… motion…”.

  1. Wat doe jij?

Tot de kern komen vindt bijna ieder mens lastig. En zeker als je specialist bent en heel erg veel weet van jouw ding, wil jij dat graag allemaal delen en etaleren. Misschien overspoel jij anderen ook wel eens, goedbedoeld, met veel te veel info. Je gaat helemaal ‘LOS’. Het wordt Langdradig, Onduidelijk en Saai. Zonde… Voor jou en voor de ander. Hoe kom je nu tot de kern? Uit ieder onderwerp of thema kun je het allerbelangrijkste kernwoord kiezen. Uit dit artikel is het kernwoord bijvoorbeeld ‘presenteren’. Kies eens het kernwoord uit jouw werkveld of van jouw belangrijke project. Wat is dat ene kernwoord? Voeg aan dat ene kernwoord een unieke en onderscheidende kernkwaliteit toe. Een waard versterkend woord. In mijn geval is dat bijvoorbeeld “impact verhogend”. Koppel dat laatste unieke woord nu eens aan het duidelijke kernwoord. Dan wordt het in dit voorbeeld: “impact verhogend presenteren”. Of een variant. Pitchen met impact. Gewetensvraag: “Weet jouw netwerk eigenlijk exact waar jij nu voor in bent?”. Deze tweede stap helpt je aan simpel te onthouden woorden waardoor ook je netwerk harder voor je gaat werken!

  1. Wie help jij?

In een korte, krachtige kernboodschap is het belangrijk om uit te spreken op wie jij je richt, wie jij helpt of waarop jouw project zich focust. Ik noem deze stap DIK: De Ideale Klant. Voor wie doe jij het allemaal? Dus de doelgroep op wie jij je richt. Of de organisatie waar jij graag wilt werken. Of het type functies waarvoor jij ‘in‘ bent. Door dat toe te voegen ontstaat er meer herkenning en een sterkere verbinding met de ander. Je kunt dit vertellen door bijvoorbeeld te zeggen “ik help….”. Of: “ik ben beschikbaar voor…”. Of “Mijn project richt zich vooral op…”. Zeg niet: “Ik ben ook zoek naar”; dat is een zin waar afhankelijkheid in doorklinkt. Zeg: “Ik bied mij nu aan in de markt als…”. 

  1. Wat trigger jij?

Ik stel je een, op het eerste gezicht, rare vraag. “Wanneer slik jij een aspirine?” Als je iets van pijn hebt. Hoofdpijn, keelpijn et cetra. Een aspirine is op zichzelf ´waardeloos´. Totdat je pijn hebt, dan is het je veel waard. Jij, jouw project en jouw organisatie zijn voor jouw klant die aspirine. Niet meer en niet minder. Op zichzelf ‘waardeloos’ totdat je in je pitch de pijnpunten gaat benoemen die jij ziet en oplost. Jouw persoonlijke impact en waarde neemt dus toe als jij de pijn kent van je interne of externe klant en daarop aansluit in je communicatie en pitch. Waar heeft DIK, de ideale klant (of: de ideale werkgever!?) last van? Waar ligt hij wakker van? Wat kan hij zonder jou niet geregeld krijgen? Daar heb jij de oplossing voor. Vertel in jouw pitch de 3 allerbelangrijkste pijnpunten.

Jij hebt de oplossing; jij bent de oplossing. Wat doe jij om de pijn op te lossen? Na jouw oplossing, jouw medicijn voelt de ander zich fijn. Wat is het fijne van jouw ´medicijn´? Wat is het resultaat? Wat levert het de toekomstige werkgever op als hij jou aanneemt? Of wat levert het op als jij jouw product, jouw dienst, jouw project hebt geleverd of gerealiseerd? Wat zijn dan de magische woorden die jouw pitch aantrekkelijker maken? Houd dat niet voor je, maar vertel het! Jij bent het waard!

  1. Wat vraag jij?

Een pitch is geen monoloog maar een start van een dialoog. Je wilt kort en krachtig vertellen om daarmee meer tijd en ruimte te creëren voor de ander. Zodat er een mooi verbonden contact, interactie of gesprek ontstaat. Te vaak staan we in onze wijze van spreken in de ‘uitroepteken-stand’: we vertellen en vertellen maar en vergeten te vragen. Waar veel mensen zich niet of nauwelijks bewust van zijn, is wat de enorme kracht en power is van het stellen van vragen. Liever nog het stellen van open vragen. En nog beter: het stellen van ´power-vragen´ waarmee je de ander in het hart raakt en aanzet tot intrinsieke actie.

De grootste valkuil in communicatie is ruis, dat de ander jouw boodschap niet meekrijgt om welke reden dan ook. Daarom raad ik je aan om vooral altijd de feedback-vraag te gaan stellen als je iets hebt verteld. “Wat vind jij hiervan?”. Of: “Hoe klinkt dit?”. Of de aantrekkende vraag aan de klant. “Hoe zou dit jou kunnen helpen?” Of: “Wat zou jij het allerliefste willen realiseren?”. Of als je anderen betrekt in je zoektocht naar klanten of contacten: “Wie uit jouw netwerk zou hier baat bij kunnen hebben, of zou hierbij kunnen helpen?”. Vraag eens aan je gesprekspartner in een sollicitatiegesprek: “Waarom werk jij graag bij deze organisatie?”. Of: “Wat vind jij het allerleukste aan jouw baan?”. Wat denk jij hoe jouw gesprekspartner dat zou ervaren.

  1. HOE vertel jij?

De echte impact maak jij niet door ‘wat’ je vertelt, maar vooral ‘hoe’ je het vertelt, pitcht en presenteert. Hoe kom je op de ander over als jij laat merken dat je er ‘Zin’ in hebt, dat anderen je ‘Energie’ voelen, dat ze je ‘Enthousiasme’ zien en dat ze merken dat je ‘Passie’ hebt voor wat jij doet. En die eerste letters van die 4 woorden vormen bij elkaar een woord; ZEEP. Goed pitchen is dus vooral de ander ´inzepen´. De ander enthousiasmeren. De ander aanzetten. Het zo vertellen dat hij jou nooit meer vergeet. Dat je echt indruk maakt op de ander en bijblijft. Hoe fijn zou dat zijn?

Dit zijn de 6 stappen, de 6 verdiepingen in een persoonlijk en overtuigend verhaal, pitch of presentatie. Een korte en krachtige kernboodschap die iedere professional paraat zou moeten hebben om zichzelf, de organisatie of een belangrijk project steviger neer te kunnen zetten en zo succesvoller te zijn.

Over de auteur
Patrick van Gils is dé professional in Branding en Zichtbaarheid. Hij is de #1 pitch- & presentatie- & personal branding-expert van Nederland. Hij was meer dan 20 jaar de marketingcommunicatie-topman en woordvoerder van A-merk-bedrijven als McDonald’s, Studio100 en Makro. Ruim 7 jaar geleden, besloot hij, na een reorganisatie, zijn passie en droom te gaan volgen. Hij richtte TOPpresentaties op. Inmiddels een florerend bedrijf. Patrick is inspirerend spreker, pitch- & presentatietrainer en businesscoach. www.toppresentaties.nl