Je netwerk maakt werk

Gisteren in de taxi terug van een televisieopname zei de chauffeur: “Ik las op LinkedIn dat je netwerkexpert bent.” Een medewerker had onze taxi geregeld en terwijl hij op ons zat te wachten, googelde hij mijn naam. Hij was nieuwsgierig naar wie in zijn taxi kwam zitten. “Hoe onderhoud je een netwerk?” was zijn volgende vraag.

Authentiek jezelf zijn
Mijn antwoord was simpel: als je authentiek jezelf bent in je contacten met mensen, maakt het niet uit of je ze dagelijks, jaarlijks of zelfs eens in de 10 jaar ziet. Ik voegde toe dat een van de andere gasten iemand was die ik al meer dan 20 jaar ken. Hij zit nu in de eerste kamer; ik ken hem van de tijd dat hij lijstrekker was in de 2e kamer, van een partij die overigens niet de mijne is. Sindsdien komen we elkaar geregeld tegen. We weten van elkaar dat we elkaar vragen kunnen stellen en om advies kunnen vragen. Via sociaal media weten we iets over wat ons op dit moment bezighoudt.

Geen gebruiksobject
Mensen in je netwerk zijn mensen, geen gebruiksobject. We zijn allemaal in staat om zelfstandig in het leven te staan doordat we mensen kennen. De slager, de brouwer, de bakker hebben ons net zoveel nodig als wij hen, schreef de 18e-eeuwse econoom Adam Smith in het boek “De rijkdom der naties”.

Netwerken van taxichauffeurs
Ik dacht terug aan mijn ervaring met taxichauffeurs in verschillende landen. In New York komen alle chauffeurs van diplomaten uit de Filippijnen: als een diplomaat op zoek gaat naar een chauffeur vraagt zij of hij aan een bevriende diplomaat of haar of zijn chauffeur voor haar of hem op zoek kan gaan. Of dat ook zo werkt in Nederland? Mijn chauffeur vertelde dat er inderdaad een informeel netwerk van taxichauffeurs is die elkaar klusjes doorgeven. Als je onbetrouwbaar blijkt te zijn, word je niet meer gebeld. Als je niet mee kan doen met de gesprekken, word je niet toegelaten. Als je prima samenwerkt, heb je jarenlang plezier aan dit netwerk. In tijden van COVID, voegde hij daaraan toe, helpen de taxichauffeurs elkaar om elders aan de bak te komen, bijvoorbeeld in de bouw.

Je netwerk is je kapitaal
Je netwerk bestaat uit heel veel verschillende mensen. Je kent ze van school, van je hobby’s, van je sport, van het boodschappen doen, van je straat. Deze mensen kennen andere mensen en als je netwerk weet dat je betrouwbaar bent en authentiek, brengen ze je graag in contact met mensen in hun netwerk. Als ze weten dat je werk zoekt, denken ze met je mee.

Conclusies voor werkzoekenden

  • Bouw authentieke relaties op met mensen. Wees in hen geïnteresseerd. De wereld draait niet om jou.
  • Relaties onderhouden is makkelijk. Als ze iets op LinkedIn publiceren, “like” het. Als je aan hen denkt, laat weten dat je aan hen denkt. Laat je waardering zien als ze jou met iemand in contact brengen.
  • Wees betrouwbaar. Wees een relatie, niet een gebruiker.
  • Wees inclusief. Geef anderen de kans om mee te doen.

Over de auteur
Lin McDevitt-Pugh is auteur van het boek Waarom netwerken makkelijk is – terwijl iedereen het tegenovergestelde denkt