Met deze 5 TV-tips maak jij een stralend voorstelfilmpje

Het Klokhuis was laatst op zoek naar een nieuwe presentator. “Meer dan 3.000 mensen hebben gereageerd! Ik maak geen schijn van kans. Of nou ja, misschien wil je het filmpje zien dat ik ter introductie van mezelf heb opgestuurd?”, vraagt een presentator me enthousiast. We zijn nog maar net begonnen met de cameratraining en ik ben meteen nieuwsgierig. Een filmpje waarmee je jezelf voorstelt is een heerlijk inkijkje in iemands leven.

Misschien is het jou in een sollicitatieprocedure ook al eens gevraagd om een filmpje over jezelf op te sturen. Word jij hier niet echt blij van? Met deze vijf tips maak je een filmpje dat bij je past. Maak het gewoon, je kunt het altijd nog weggooien.

1. “Ik sta hier…”

Kies een plek die iets over je zegt. Misschien kies je voor een locatie buiten. Dat is vaak meer ongedwongen dan een binnenopname. Ga bijvoorbeeld voor het gebouw staan van je beoogde werkgever, en check of je daar past. Kan een hilarisch filmpje worden.  Of ga naar een plek die symbool staat voor jouw vaardigheid. Maak de opname bijvoorbeeld op een hoog balkon omdat jij altijd zoveel overzicht hebt. De sollicitatiecommissie zal je zo makkelijker onthouden.

Als je dan staat op die gave plek, is het heel jammer als jij heel saai begint met ‘Hallo, ik ben die en die en ik wil dat en dat’. Veel leuker is het om even om je heen te kijken, zo leg je een relatie met de omgeving, want de toeschouwer kijkt met je mee. Vertel waar je bent en wat die plek voor je betekent. Hou het vooral kort, want we willen nu snel horen wie je bent en wat je kunt.

2. Op rolletjes

Je kunt ook een handeling verzinnen waarmee je begint. Je ruimt een bureau op, kijkt op naar de camera en vertelt dat er op jóuw bureau structuur is. Of je staat een band te plakken, kijkt op en vertelt dat jij alles op rolletjes laat lopen. Daarna vertel je wie je bent, waarbij je in de montage je naam ook in beeld zet. Vertel wat je vaardigheden zijn en wat je voor de ander kunt betekenen.

3. Kijken

Kijk in de lens. Als iemand anders je camerawerk doet is dat vrij makkelijk. Maar als je met een telefoon een selfiefilmpje staat op te nemen, ligt het voor de hand naar jezelf te kijken als je praat. En bij het terugkijken zie je het pas: als je naast de lens kijkt kom je verlegener over. Kijk in de lens en het is of je de toeschouwer in de ogen kijkt.

4. De aap uit de mouw

Vlak voor het einde van je filmpje willen we nog even verrast worden. Maak een grap, een persoonlijke opmerking, of je laat iets zien. De prijs die je won of de rapportage die zo goed werd ontvangen. Misschien een snelle montage van beelden die jouw verhaal ondersteunen.

5. Koffie

Je wilt natuurlijk uitgenodigd worden op gesprek. Of je wilt koffie drinken met potentiële opdrachtgevers. Of je wilt dat mensen met je linken. Of…. ja wat wil je nu eigenlijk? Vertel dit recht in de lens kijkend en zet je adresgegevens naast je goed in beeld. Eindig met een lachje, het was spannend om deze film te maken maar hé, even de spotlight op jezelf zetten was ook een feestje!

In de montage gooi je alle mislukte takes weg en hou je een minuutje over. Langer hoeft een voorstel-filmpje niet te zijn. Nu komt een spannend moment, je vraagt feedback aan mensen uit je omgeving. De gedroomde reactie is: ‘Wow, dat ben JIJ echt! Zet het in ieder geval op je LinkedIn!’.

En de radiopresentator? Die liet me een heel verrassend filmpje zien waarin hij verwoordde wat hij in huis heeft. Dan is het nog maar een klein stapje naar het Klokhuis…

Over de auteur

Machteld Kooij, ‘Het geheime wapen van Hilversum’. Machteld leert mensen in de media zich sterk te presenteren. Wil je nog meer tips over hoe jij sterk over komt? Lees Het monster met de gouden ogen, presentatie- en mediatraining voor sprekers in de spotlights. Want als sollicitant sta jij in het licht en laat ik je stralen. http://www.HetgeheimewapenvanHilversum.nl