Personal Branding op LinkedIn

Personal branding is een term die je op dit moment vaak hoort. Maar wat betekent het nu eigenlijk? En hoe zet je het in op LinkedIn?

Personal Branding

Personal = persoonlijk en branding = merk. Personal branding betekent dat je van jezelf een merk maakt. Hoe presenteer je je? Welke indruk wil je dat anderen krijgen wanneer ze jou zien en wanneer ze zien wat jij doet?

Je gebruikt je persoonlijkheid, jouw kennis en ervaring om je te onderscheiden van anderen. Je laat jouw nieuwe werkgever zien wie je bent en waar je voor staat.

LinkedIn
In Nederland zijn er 5 miljoen actieve gebruikers op LinkedIn (bron: Nationaal Social Media Onderzoek 2021 van NewCom). Het is daarom belangrijk om je te onderscheiden van anderen en jouw unieke zelf te laten zien.

Personal Branding op LinkedIn
Op LinkedIn heb je talloze manieren om jezelf te presenteren. De belangrijkste is jouw persoonlijk profiel. Dat is de basis. Zorg ervoor dat mensen een goede en juiste eerste indruk krijgen wanneer zij jouw profiel bezoeken. Hieronder beschrijf ik de belangrijkste 5 punten om op te letten.

1. Jouw profielfoto
Is hij recent, professioneel, kijk je in de lens, kijk je vriendelijk en sta je vanaf je schouders in beeld? Let ook op de achtergrond van de foto. Zorg voor een neutrale achtergrond die niet afleidt. Controleer ook of jouw profielfoto openbaar staat.

2. De koptekst
Dit is het stukje tekst wat je onder jouw profielfoto vindt. Staat daar duidelijk beschreven dat jij op zoek bent naar een andere baan? Je kunt er eventueel wat belangrijke eigenschappen aan toevoegen die jij hebt, en die belangrijk zijn voor de functie waar jij naar op zoek bent. Of je kiest ervoor om alle functietitels te benoemen die gebruikt worden voor de rol waar jij naar op zoek bent.

3. Achtergrondfoto
Vervolgens maakt de achtergrondfoto de eerste indruk compleet. Deze bepaalt mede of potentiële werkgevers of recruiters verder lezen. Zorg dat je er in ieder geval iets hebt staan. Kies niet voor een willekeurige vakantiefoto. Kies iets wat zakelijk en neutraal is, en iets wat bij je past.

Denk bijvoorbeeld aan een neutrale kleur met daarop wat grafische elementen. De skyline van de stad waar je woont. Misschien heb je wel eens een presentatie gegeven waar een foto van is gemaakt. Gebruik die foto als achtergrond.

Wanneer de eerste indruk goed is, zullen mensen verder lezen. Vaak wordt er dan gekeken naar de samenvatting en naar de werkervaring.

4. De samenvatting
In de samenvatting heb je de ruimte om te beschrijven naar wat voor functie jij op zoek bent. Welke kwaliteiten heb jij, die maken dat jij geschikt bent voor deze rol? Vergeet niet om ook iets persoonlijks te vertellen. Hiermee maak je het verschil. In eerste instantie zijn slechts 3 regels zichtbaar. Zorg dat je in die drie regels de aandacht pakt en het belangrijkste meldt. Lang niet iedereen klikt op meer lezen.

Vergeet hier niet om ook jouw contactgegevens te vermelden. Maak het de lezer makkelijk!

5. Werkervaring
Gebruik als functienaam van jouw huidige of laatste functie de naam die hiervoor het meest gebruikt wordt. Wanneer er intern een bepaalde term gebruikt wordt die niet algemeen bekend is, zullen werkgevers of recruiters hier niet op zoeken en word jij niet gevonden.

Houd jouw werkervaring kort en bondig. Zorg dat mensen het makkelijk kunnen scannen door gebruik te maken van opsommingstekens. Vermeld de resultaten die je behaald hebt en gebruik woorden waar recruiters op zoeken om iemand te vinden met jouw ambitie en werkervaring.

Heb je op dit moment geen baan? Maak dan een nieuwe functie aan met de titel van de functie waar je op wilt solliciteren en geef als werkgever aan “op zoek”.

Wanneer je bovenstaande punten op orde hebt maak je een prima eerste indruk!

Over de auteur
Barbara Langendoen helpt werkzoekenden om écht zichtbaar te zijn op LinkedIn en een professionele eerste indruk te maken zodat jij die baan vindt waar je naar op zoek bent. Op LinkedIn deelt ze veel tips & tricks die je kunnen helpen nog meer uit LinkedIn te halen. Meer info