Mosterd met slagroom - Sabine uit Twente maakt een feest van creatief solliciteren

Sabine van den Bosch (56) uit Twente vond dat het na een jaar werk zoeken tijd werd om creatief te solliciteren. Dus nam ze een pot mosterd mee omdat ze eigenlijk te laat was en een bus slagroom voor op de spreekwoordelijke taart. Wat heeft het haar opgeleverd?

Sabine is al geruime tijd actief in Hengelo en Almelo bij JobOn, de landelijke community die mensen helpt in hun zoektocht naar een (nieuwe)baan. Ze is er als vrijwilliger actief en organiseert vooral online webinars. Maar ze laat zich ook graag meenemen door haar ‘collega’s’ en dus schreef ze zich in voor de workshop Experience Design die de bekende spreker en creative designer Nils Roemen gaf. De insteek: het ontwerpen van onvergetelijke ervaringen die mensen raken en in beweging brengen. “Het leek mij een leerzame ervaring in relatie tot mijn manier van solliciteren”, laat ze weten. “Je vergroot je kansen om op gesprek te komen als je toch een beetje origineel kunt zijn. Een standaardbrief of een standaard-cv zijn vaak niet voldoende om op te vallen. Maar los van het solliciteren leek het mij superleuk om deze workshop over de methodiek van experience te volgen.”

Nieuwe ontwikkelingen
Intussen zat Sabine zelf ook niet stil. Zo organiseert ze nu ook Clubhouse-meetings, de nieuwe chattrend in de online wereld. “Ik houd elke woensdag een Clubhouse rond een sollicitatie-talk, zo heet dat. Als hippe 56-er sta ik altijd open voor nieuwe ontwikkelingen en ga dan op onderzoek uit. Dat vergroot ook mijn kans op zichtbaarheid, want uiteindelijk wil ik een baan en doe ik er alles aan om een job te vinden.”

Sabine bruist van het enthousiasme, vooral als ze het over de workshops en haar vrijwilligerswerk heeft. “Ik hou ervan als er iets magisch gebeurt”, zegt ze. “Clubhouse heeft ook iets magisch. Bij dit nieuwe fenomeen praten mensen online heel open over zaken waar je het niet snel met elkaar over hebt, zoals burn-out en verlies. Veel mensen zijn zo open omdat je het niet kunt opnemen of reproduceren. Echt fascinerend.”

Minstens zo fascinerend was de workshop met de inspirerende Nils Roemen. “Hij werkt veel met bekende dj’s en bedrijven die via storytelling en met visuele creaties hun boodschap naar buiten willen brengen. Hij nam ons mee in een bijzonder verhaal. Hem was gevraagd om voor een meisje dat 16 werd een onuitwisbare herinnering te bouwen. Hij zei erbij: het is toepasbaar op alles wat je maar onder de aandacht wilt brengen. Nils had voor het meisje drie munten begraven en zij kreeg opdrachten te doen waardoor haar leven als een sprookje aan haar voorbij trok. Dat verbeeldende element sprak me zó aan. Ik dacht: als ik solliciteer ben ik éen van de 300, ik moet ook mijn verbeeldingskracht aanspreken en creatief zijn.”

‘Al die moeite’
Niet veel later viel haar oog op een vacature bij een ROC-school in Twente, waar een marketing-communicatiemedewerker werd gezocht op het studie-informatiepunt. Helaas was de sollicitatieronde al gesloten. Sabine: “En als je te laat bent, tel je in het leven niet meer mee. Maar ik dacht: zal ik eens gek doen naar aanleiding van die workshop?” En dat deed ze. Ze kocht een pot mosterd (mosterd na de maaltijd), een bus slagroom (de laatkomer als slagroom op de taart), schreef een mooie brief met een pakkende quote en bracht die hoogstpersoonlijk langs. De dame bij het informatiepunt, haar mogelijk toekomstige collega, vond het prachtig. “’Dat je al die moeite neemt’, zei ze tegen me. Ze maakte gelijk foto’s van mijn creatie en zou het pakketje afgeven bij de persoon die over de vacature ging. Die was die dag op een andere locatie.” En? “Helaas niets gehoord. Ik had nog wel een keer kunnen nabellen, maar ja, dat zou pas echt mosterd na de maaltijd zijn geweest. Ik had al zoveel moeite gedaan en een medewerker gesproken. Met deze ludieke actie hoopte ik op de agenda van deze mensen te komen, maar dat is niet gelukt. Ik heb ook verder niets meer gehoord.”

Alles voor niets? “Nee, zo zie ik het helemaal niet. Ik heb mezelf overwonnen, ik heb iets creatiefs bedacht en het uitgevoerd. Dat voelt zó goed. Ik heb ook gesolliciteerd bij een voetbalclub, die een netwerker zocht voor de businessclub. Echt op mijn lijf geschreven, ik ben goed in verbindingen leggen voor ondernemers. Zo heb ik gewerkt voor een netwerkorganisatie waar 2400 bedrijven bij waren aangesloten en ik heb ook bedrijven ondersteund die net waren begonnen, zoals Loetje in Gorssel. Ik kreeg een eerste gesprek bij de voetbalclub en per brief volgde een reactie dat ze er nog niet uit waren maar mij zo snel mogelijk op de hoogte zouden brengen. Ja, dan kan ik schrijven: ‘Bedankt voor uw mededeling, ik wacht het af’, maar ik dacht: ik schrijf iets terug in voetbaltaal. Ik schreef: Hartelijke dank voor de tussenstand. Altijd fijn om te horen hoe je in de wedstrijd staat. Ik ben benieuwd naar je opstelling voor de toekomst. Ik vond het gewoon leuk om een stukje creativiteit van mezelf erin te verwerken, om zo boven het maaiveld uit te steken. Ik sta open voor ludieke acties en ik hou ervan om iets van mijn identiteit te laten zien. Nu nog een werkgever tegen het lijf lopen die daar ook open voor staat en originaliteit weet te waarderen. Maar alles beter dan standaardbriefjes schrijven.”

Over de auteur:
Thomas Braun