8 carrièretips van powervrouw en hoofdredacteur Helene van Santen

Tussen alle afrondingen van het laatste magazinenummer door spreken we Helene van Santen, die nét een eervolle prijs won: Mercur Hoofdredacteur Van Het Jaar. Ze is hoofdredacteur van Kek Mama* en ze maakte van dit blad in korte tijd een volwaardig crossmediaal medium.

Ondanks dat we haar belden in een tijd waarin ze met een voet thuis was en met een voet weer op de normaal hectische redactie wilde staan, behoudt Helene haar rust. Je voelt hoe zij geniet van haar eigen baan en team. Wat een energie! Die geven we graag aan je door.

Hierbij carrièretips van Helene:

  1. Onderschat jezelf niet.
    Toen ik heel jong was, hield ik al van magazines. Ik wist niet dat je je beroep kon maken van een tijdschriftenliefde en was heel blij toen ik ontdekte dat dit kon bij de studie Journalistiek. Na het afronden van die opleiding en mijn Master Communicatiewetenschap vond ik het aanvankelijk nog spannend om mezelf journalist te noemen, terwijl het op werkgebied al snel goed ging. Gelukkig kreeg ik er steeds meer vertrouwen in, en leerde ik mezelf goed te presenteren online en offline, maar dat had best al eerder gemogen. Het is overigens zeker aan te raden om werk te maken van je online kanalen, naast je cv, het is toch iets waar mensen tegenwoordig naar kijken als ze je Googlen. Zeker als je werk gaat doen waarbij je digitaal actief moet zijn, is het slim om ook een online visitekaartje achter te laten. Mijn eigen website houd ik nog steeds bij. Ik vind het belangrijk dat mijn site up to date is, zie helenevansanten.com.

  2. Werk hard en laat je gezicht zien bij (online) netwerkborrels.
    Je moet onderaan beginnen, allerlei klussen oppakken en discipline opbrengen bij moeilijke of saaie taken (zoals administratie of inlezen). Als freelancer werkte ik fulltime, net als nu. Daarnaast breidde ik mijn netwerk uit door nuttige lezingen te bezoeken, waar ik met diverse mensen sprak. Het helpt wel dat ik op sociaal vlak niet bang ben en gewoon op mensen af durf te stappen. Daardoor voelde het niet als een opgave, maar vond ik het leuk. Toch zou ik hier ook in investeren als je minder sociaal van nature bent, het is belangrijk om andere mensen uit je vakgebied te kennen. Bedenk ook: echt iedereen vindt het ergens wel spannend om alleen naar een netwerkborrel te gaan, zeker als je net binnenkomt. Je zit dus allemaal in hetzelfde schuitje. Je zult merken dat het wel meevalt en je er steeds beter in wordt om met iemand een praatje aan te knopen. Als je net een lezing hebt bijgewoond, heb je sowieso al een praatonderwerp achter de hand.

  3. Spreek je ambities hardop uit.
    Als dertiger, na de nodige ervaring als journalist maar ook als (hoofd)redacteur, durfde ik mijn droom uit te spreken. De loopbaancoach die ik destijds een paar keer bezocht, moedigde me aan om dit te doen. Ik maakte een plan, waarin ik beschreef wat ik wilde en hoe ik dacht daar te komen. Ik zei tegen de mensen uit mijn netwerk: “Ik wil in de magazinewereld verder, en het liefst hoofdredacteur worden.” Dat heeft me geholpen. Ik ben zelfs gevraagd door de brand director van Kek Mama voor mijn huidige functie. Als anderen niet weten wat je wil, zullen ze niet aan je denken als er iets interessants voorbijkomt. Dat is anders wanneer jij je wensen kenbaar maakt. Bovendien motiveert het je ook om waar te maken wat je allemaal hebt geroepen.

  4. Stel je open voor iedereen.
    Richt je zeker niet alleen op mensen die het ‘gemaakt’ hebben, de mensen met hoge functies, als je met mensen het gesprek aangaat bij netwerkborrels of tijdens je werk. Je stagiaire kan over 10 jaar een topbaan hebben, waar je nu en dan van kan leren. Momenteel heb ik een stagiaire die helemaal thuis is in de Instagram- en TikTok-wereld en me veel interessants daarover vertelt. Sowieso is de gunfactor belangrijk. Als jij je warm opstelt, zullen mensen eerder aan je denken dan wanneer je hautain doet.

  5. Ga mee met de tijd en wees nieuwsgierig.
    De online wereld was vijftien jaar geleden nieuw voor mij, maar ik heb deze wereld omarmd, en werd al gauw gegrepen door het online virus. Je kunt veel meten, uitproberen en verbeteren. Dat zag ik als een uitdaging. Een spannende ontwikkeling. Grijp de mogelijkheden van het nieuwe aan, laat je er niet door afschrikken.

  6. Doe wat je heel graag wil.
    The road to happiness zou ik altijd kiezen, ook als dat betekent dat je stappen terug moet doen in salaris. Natuurlijk moet er geld op de plank komen, maar kijk vooral naar je werkplezier. Zo had ik als freelancer klussen die ik erg leuk vond én klussen die goed verdienden. Ik werkte onder andere voor ‘En Route’, omdat ik erg van Frankrijk en Parijs houd, en haalde mijn basisinkomsten uit andere klussen. Geld is voor mij nooit de belangrijkste drijfveer geweest. Soms moet je een stap terugdoen om te leren, en als dan lukt wat je wil, dan doe je vervolgens weer heel veel stappen vooruit. Dat tijdelijke lagere salaris was het dan zeker weten waard.

  7. Laat je inspireren door jouw helden.
    Ik sta achter het magazine waarvoor ik werk, qua uitstraling en ideeën. Ik heb vooral vrouwen als voorbeelden en helden in mijn leven, zoals mijn moeder (financieel directeur, nu gepensioneerd), Libelle-hoofdredacteur Hilmar Mulder, de nieuwe vice-president van Amerika Kamala Harris, politica Sigrid Kaag, journaliste Eva Jinek en alle vrouwen die zich inzetten voor de belangen van vrouwen, zoals bij organisaties als Women Inc en Share The Mic Now.

  8. Durf eens in het diepe te springen.
    Voordat ik bij Kek Mama werkte, was ik in dienst bij Libelle. Zowel bij Libelle TV als later bij Kek Mama TV presenteer(de) ik (online) videoprogramma’s. Daar had ik aanvankelijk niet veel ervaring mee. Ik ben niet zo van het langdurig wikken en wegen bij dit soort dingen. Ik deed het gewoon, en liet me dan wel vooraf adviseren uiteraard, en evalueerde vervolgens iedere uitzending. Ik durfde het wel aan om een risico te nemen.

Of ik nog meer spannende dingen heb ondernomen?
Ik gaf jaren geleden mijn baan bij tijdschrift Vriendin op om een half jaar in Parijs te wonen. En later volgde ik in Londen een journalistieke cursus bij Condé Nast College – een opleidingsinstituut van de uitgever van de Britse Vogue en Glamour. Ik ging er zonder al te hoge verwachtingen naartoe, maar zette me volledig in. Vervolgens won ik een schrijfwedstrijd van de Britse Vogue, met een artikel over Tommy Hilfiger, leerde ik onwijs veel en hield ik goede contacten over aan deze periode. Iets avontuurlijks doen, iets spannends, levert je altijd wel wat op.

Helene: “Iets avontuurlijks doen, iets spannends, levert je altijd wel wat op!”

*Kek Mama is inmiddels de grootste glossy voor moeders van Nederland. Helene vernieuwde de printeditie, de strategie voor de de website en Social Media. Ze lanceerde de Kek Mama Podcast en Kek Mama TV, het online videokanaal. Een mooi jaar voor de drukbezette hoofdredacteur die zelf perfect tot de doelgroep van haar eigen blad behoort. Ze heeft een actieve peuter-tweeling in huis.

Over de auteur
Mirthe Smeets is tekstschrijver. Een tip voor werkzoekenden? Mirthe raadt aan om af en toe te denken zoals Pipi Langkous: "Ik heb het nog nooit gedaan dus ik denk dat ik het wel kan!" In het diepe springen is spannend, maar je ontdekt ook wat er wel en niet bij je past.