Help! Een uitnodiging...

Een uitspraak die ik te vaak hoor als ik mensen spreek over hun gebruik van LinkedIn. Ze weten dat ze er nog veel meer mee kunnen en ze willen dat ook, maar het lijkt alsof die zichtbaarheid aan ‘de wereld’ met al die onbekenden, waarvan je niet weet of je ze kunt vertrouwen, een blokkade teweeg brengt. Gevolg, een inbox met tientallen (waardevolle) uitnodigingen.

Waarom is het nodig dit eens goed voor jezelf te onderzoeken? Omdat het geen probleem is, maar een gemiste kans! De basis van LinkedIn is immers een sociaal en professioneel (online) netwerk. Ik denk ook aan het motto dat er tijdens mijn ondernemerschapstrainingen ingeramd werd: ‘Make strangers into friends into cliënts into ambassadors’.

Veel gebruikte (nep) argumenten om niet te linken

  • ‘Hij/zij zit niet eens in mijn vakgebied. Ik zie niet wat deze persoon mij kan bieden.’
  • ‘Ik ken deze persoon niet, hoe komt hij/zij überhaupt op mijn profiel?’
  • ‘Ik ken deze persoon, hij/zij is een oud-collega, daar hoef ik niets meer van te verwachten.’
  • ‘Weer zo’n recruiter. Die wil er vast zelf iets uit halen, want er zit ook geen persoonlijk bericht bij de uitnodiging.’

Ik reageer op het eerste argument. ‘Heb je het netwerk van deze persoon al gezien? Meer dan 500+ connecties!’. Je netwerk beperkt zich niet tot je eerstelijns connecties. Het gaat JUIST om de connecties van deze connecties. Aan deze connecties word jij zo nu en dan voorgesteld door LinkedIn of jouw update wordt gezien via jouw connecties in een groter netwerk. Vandaar dat ze je profiel bekijken. Belangrijk is dus ook een prikkelende kopregel en aansprekende profielfoto.

Het laatste argument is deels waar. Het eerste deel is een aanname. Tussen recruiters zitten ook welwillende en echt geïnteresseerde mensen. Ik zou ze niet over een kam scheren. Een uitnodiging zonder toelichting is inderdaad niet handig. Degene die uitnodigt, kent jou niet, en dan hoort er een ‘handshake’ in de vorm van een persoonlijke boodschap bij. Doe dat zelf trouwens ook! Je legt al gelijk contact en er is grotere kans dat je uitnodiging wordt geaccepteerd. Het hoort ook bij een beleefde sociale omgang.

Hoe kunnen deze nieuwe contacten jou dan leren kennen of wat voor jou gaan betekenen? Door te netwerken!

Wat ís netwerken?
Een definitie van het begrip netwerken kan het verduidelijken: ‘Netwerken is het bouwen aan relaties die duurzaam zijn en wederzijds voordeel opleveren’. ‘Netwerken is eerst geven…’ Wat valt op? Duurzaam en wederzijds.

Wat je geeft, krijg je terug. Niet persé van degene aan wie jij iets geeft. Deze waardeert jouw gift, vertelt dit door aan anderen, onthoudt jou. Het zit in het wezen van de mens om iets terug te willen doen, zeker als het belangeloos gebeurt. Niet altijd is die geste direct wederkerig, maar een wederdienst kan wel terugkomen uit het netwerk van de ander. Je hebt ook andersom vast een voorbeeld uit je eigen leven, dat je in je vriendenkring vraagt: ’Ken je iemand die goede ervaring heeft met een schoonmaker? Zou je willen doorgeven dat ik iemand zoek om mijn huis of kantoor wekelijks schoon te maken?’ Of: ‘Ik zoek iemand die eens onbevoordeeld naar mijn sollicitatiebrieven kan kijken, een deskundige. Kun je dat eens rondvragen in je netwerk, want je hebt veel bekenden op dat gebied?’. Als dit via jouw bekende iets waardevols oplevert, zal je die persoon onthouden en ook een keer een dienst willen bewijzen.

Is online wezenlijk anders dan live netwerken?
Weer een voorbeeld. Stel, Je gaat naar een live netwerkbijeenkomst. Je wordt daar geïntroduceerd door een bekende. Je wordt voorgesteld aan wat mensen en komt in gesprek. Tot nu toe gaat het makkelijk. Dan sta je plots alleen, iedereen praat weer met iemand anders, ook jouw bekende. Wat nu? Je staat met een paar visitekaartjes en schrijft er wat op, je bent even bezig. Dan komt er iemand op je af, die je niet kent, en die persoon zegt: ‘Hallo, ik ben Piet , vermaak je je een beetje?’ Schrik je je te pletter en loop je direct weg? Kijk je die persoon aan en zeg je ‘ik ken jou niet, ga toch weg’?

Natuurlijk niet, je maakt beleefd een praatje, vraagt vooral veel en binnen no time zit je in een geanimeerd gesprek waarbij Piet heel open is over zijn achtergrond, dat hij werkzoekend is. Hij moet iets anders doen, want deze situatie bestaat al te lang en hij vraagt ‘Wat brengt jou hier, kan ik je ergens mee helpen’? Deze persoon staat op het punt jou iets te gaan geven!

Vervolgens zoek je naar woorden, want wat zoek je eigenlijk? Oeps, niet goed voorbereid. Deze persoon heeft alle begrip, en vraagt jou honderd uit, maar zodanig dat je in één keer scherp hebt wat je zoekt. Wat een waardevol contact! Kaartjes worden uitgewisseld, een vervolgafspraak gemaakt. En later uiteraard gelinkt.

Een dergelijke ontmoeting komt zo nu en dan voor. Maar wat als je dit een paar keer per week online kan meemaken? Zonder uren de deur uit te zijn voor een bijeenkomst? Online social media is het nieuwe netwerken, efficiënt, tijdbesparend en doelgericht.

Natuurlijk is het én/én. Na een goed opgebouwd online contact is een ontmoeting de verdere verdieping. Ik wens je veel connecties toe!

Over de auteur
Mijn naam is Leni Minderhoud en ik geloof dat ervaren professionals ondernemerschap in zich hebben. Wat ze niet beheersen kunnen ze leren. Ik ben sparring partner en coach voor jou, die van werk business wil maken, zodat je vrij en onafhankelijk kunt ondernemen. www.45plusondernemer.nl