(Mindful) Wandelen: Goed voor lichaam en geest!

Als werkzoekende merk je dat je soms (letterlijk) vastzit; je raakt verstrikt in gedachten en overtuigingen die niet helpend zijn, waardoor je bij de pakken neer gaat zitten en je stemming nog meer verslechtert. Stap uit die vicieuze cirkel, ga naar buiten en maak een wandeling, liefst in de natuur. ‘’Wandelen is de grootste probleemoplosser die er bestaat’’ zegt Shane O’Mara, hoogleraar experimenteel breinonderzoek. “We moeten veel meer wandelen” vindt ook de welbekende en bevlogen beweeggoeroe professor Erik Scherder.

Waarom is wandelen zo goed voor ons?
Wandelen kan rust brengen in je hoofd. “In je brein komt het default netwerk op gang. Dat is het netwerk voor creativiteit. Daarom kom je tijdens het wandelen dus op ideeën", zegt Scherder, hoogleraar neuropsychologie aan de VU. Ook werkt wandelen remmend op negatieve emoties en door dagelijks te wandelen versterk je je afweersysteem; zeer effectief in dit corona tijdperk!

Een gevoel van geluk
Wat doet wandelen voor je hersenen? De Ierse neurowetenschapper O’Mara legt uit: “Als wij in beweging zijn, is ons brein ook in beweging. Ik noem dat mindwandering: we laten onze geest de vrije loop en juist daardoor zijn we in staat herinneringen, gedachten en gevoelens in een nieuwe context te plaatsen. Onderzoek toont aan dat wandelen onze cognitieve vermogens enorm doet toenemen. We zijn ons bewuster van onze omgeving, waardoor we gevoeliger worden. Ook willen we aldoor weten waar we ons bevinden, het maakt ons alerter en dufheid verdwijnt. Lopen schenkt ons endorfine, een gevoel van welbevinden en geluk.”

Wandelen stimuleert creativiteit
Uit onderzoek blijkt dat wandelen onze hersenactiviteiten stimuleert. Alles wordt sneller, scherper, alerter: ons gehoor, gezichtsvermogen, reactiesnelheid, geheugen. We worden creatiever. Bovendien vergroot het ons probleemoplossend vermogen. O’Mara: “Een voordeel van rondlopen is dat de activiteit in het brein zich naar verder weg gelegen hersengebieden uitbreidt, waardoor de kans toeneemt dat halve gedachten en vage ideeën die in ons onderbewustzijn sluimeren, tot nieuwe combinaties worden samengevoegd.”

Ook Scherder stelt dat wandelen de mens creatiever maakt. "Ons cognitieve brein wordt gedurende de hele dag belast: momenten van rust zijn er bijna niet, omdat onze dagelijkse beslommeringen en onze smartphone veel aandacht opeisen. Met wandelen laat je die druk letterlijk van je af vallen. Daardoor gaan we weer mijmeren en creatief zijn. Neem bijvoorbeeld een sollicitatie waar je de hele ochtend al over nadenkt. Na een wandeling weet je vaak ineens hoe je het wilt gaan aanpakken. Doordat het brein ontspant, activeert het 'default mode netwerk'. Hoewel je niet meer bewust met het probleem bezig bent, werken je hersenen op de achtergrond aan een oplossing."

Wandelen als medicijn
Wandelen maakt ons zowel fysiek als mentaal gezonder. Een flinke boswandeling is niet alleen een feest voor je zintuigen, maar ook nog eens heel goed voor je gezondheid. Regelmatig wandelen in de natuur doet wonderen voor je conditie, voorkomt hart- en vaatziekten en verhoogt zelfs je levensverwachting, zo blijkt uit onderzoek.

Kortom, wandelen is goed voor je!

Tot slot: De meerwaarde van mindful wandelen
Door wandelen met mindfulness oefeningen te combineren kun je je geest nog beter richten op het heden. Je ondervindt direct ontspanning in alleen maar ‘zijn’. Bovendien zorgt het samengaan van stilte, rust en natuur ervoor dat je innerlijke belevingen met meer mildheid kunt ervaren. Op deze manier leer je jezelf beter kennen en dat je het volste vertrouwen mag hebben in jezelf. Zo ontstaat er ruimte om te ontdekken wat voor jou waardevol is in je leven en in je (zoektocht naar) werk.

Over de auteur
Frieda Eisen is Toegepast Psycholoog en GGZ-agoog en werkzaam als docent, coach en trainer. Zij geeft met haar bedrijf Focus Insight zowel individueel als in groepen mindfulnesstrainingen. Ook is ze verbonden aan de Volksuniversiteit Hengelo en gecertificeerd ACT trainer. Frieda geeft op diverse manieren ondersteuning en praktische handvatten om je leven weer in balans te brengen. Op een positieve manier met een nuchtere aanpak en een persoonlijke benadering.

Bronnen gebruikt voor dit blog: GGZ nieuws, AD en NRC.