6 oktober 2020
Barbara Dansberg is 48 jaar en werkte meer dan 20 jaar voor hetzelfde bedrijf. In juli vorig jaar kwam zij vanwege een reorganisatie thuis te zitten. Ze besloot een carrière switch te maken, volgde een opleiding en organiseert events voor werkzoekenden bij JobOn in Gouda. Intussen is zij heel wat ervaringen rijker, is haar netwerk flink uitgebreid en bruist ze van de energie om binnenkort als coach aan de slag te gaan.
Tweeëntwintig jaar lang werkte Barbara voor hetzelfde bedrijf. In die periode bekleedde zij verschillende rollen, van trainer tot relatiemanager en van sales specialist tot team manager. “Nadat ik per 1 juli 2019 het bedrijf waarvoor ik werkte officieel heb verlaten, ben ik goed gaan nadenken waar mijn talenten liggen en waar ik nu echt energie van krijg. In de zakelijke wereld draait vaak alles om resultaten en worden de mensen, die deze resultaten dienen te realiseren, soms door de organisatie een beetje vergeten. Of vergeten de mensen zichzelf door de waan van de dag. Zelf heb ik dit ook ervaren in mijn rol als manager. Waarbij voor mij persoonlijk de balans tussen het behalen van de bedrijfsdoelstellingen aan de ene kant, en het coachen en begeleiden van de teamleden aan de andere kant, scheef was.”, aldus Barbara.
Het roer om
Op persoonlijk vlak heeft Barbara ook ervaren hoe het is om de balans tussen werk en privé niet op orde te hebben met overspannenheid tot gevolg. Barbara: “Door al deze ervaringen heb ik besloten een andere kant op te gaan. Ik wil nu al mijn kennis en ervaring inzetten om organisaties te adviseren en teams en individuen te begeleiden het beste uit zichzelf te halen. Daarom ben ik vlak nadat ik thuis kwam te zitten een opleiding tot coach gaan volgen. Intussen heb ik de benodigde coachtrajecten en -uren gemaakt en heb ik eind vorig jaar de opleiding met succes afgerond.”
Netwerk opbouwen in nieuw gebied
Om verdere stappen te zetten in deze richting, heeft Barbara ook veel aan de events van JobOn en haar rol als eventmanager voor JobOn in Gouda. “Na het volgen van enkele webinars van JobOn, de landelijke community voor werkzoekenden, werd ik enthousiast en meldde ik me aan als eventmanager in Gouda. Daarvoor organiseer ik nu events op het gebied van coaching en persoonlijke ontwikkeling. Het mooie aan deze rol vind ik dat je andere mensen helpt op allerlei gebieden die met solliciteren te maken hebben, maar ook dat je er als werkzoekende zelf ontzettend veel profijt van kunt hebben. Aangezien ik een carrièreswitch voor ogen heb, is het voor mij heel belangrijk een netwerk op dit nieuwe vakgebied op te bouwen. Een enorm netwerk heb ik intussen, maar dat is niet het enige. Het heeft mij ook leuke nieuwe vriendschappen en heel veel kennis over solliciteren, persoonlijke ontwikkeling en coaching opgeleverd”, aldus Barbara.
Op de goede weg
Momenteel is Barbara zich nog aan het oriënteren in enkele vervolgopleidingen op het gebied van organisatie- en verandermanagement. Barbara: ”Door mijn rol als eventmanager ben ik al met heel veel verschillende coaches in aanraking gekomen en door veel met hen te praten, ben ik ervan overtuigd dat ik binnenkort de voor mij juiste keuze kan gaan maken. Of de coronacrisis het voor mij nog lastiger maakt? Nee, mensen zijn nog steeds bereid om je te helpen. Niet face to face, maar bijvoorbeeld wel via zoom. Wat voor mij geen onbekend terrein meer is, gezien we sinds corona bij JobOn als webinarhost alle events hebben begeleid.”
Versterking gezocht
Barbara is er klaar voor zich binnenkort volledig op haar nieuwe carrière te gaan richten. Daarom is versterking van nieuwe vrijwilligers in Gouda van harte welkom. Barbara: “Ik kan deze rol iedereen aanbevelen, eventmanager zijn is echt de moeite waard. Het heeft mij heel veel mooie, leuke en waardevolle contacten opgeleverd en daarnaast krijg ik veel energie van het organiseren en de positieve reacties. Ik gun iedereen dezelfde mooie resultaten die deze rol mij heeft opgeleverd.”
Ben jij enthousiast geworden na het verhaal van Barbara en wil je ook eventmanager worden? Verstek ons team. Bekijk hier de vacature en meld je aan!