Bibliotheek

JobOn & Koninklijke Bibliotheek Nederland

Dankzij een financiering vanuit Koninklijke Bibliotheek Nederland kunnen alle bibliotheken profiteren van de kennis en het netwerk van JobOn. De stichting heeft jarenlange expertise met het opbouwen van communities voor werkzoekenden.

Ben jij werkzaam bij een bibliotheek en wil jij ook verkennen welke rol jouw organisatie kan hebben op het gebied van Werk & Inkomen? Vraag dan nu meer informatie aan over de mogelijkheden voor jouw bibliotheek. Vanwege de succesvolle pilots in 2020 is de samenwerking in 2021 verlengd waardoor nog meer bibliotheken kunnen profiteren van dit aanbod.
 


Tip: Bovenstaande YouTube-video kunnen bibliotheken gebruiken op social media en op de eigen website om de nieuwe dienstverlening en samenwerking met JobOn te promoten. 

Programma 2021

Het programma voor 2021 bestaat uit de volgende onderdelen:

1. Trainings-/inspiratie ochtend voor bibliotheekmedewerkers

Leven Lang Ontwikkelen biedt kansen voor de bibliotheeksector. Zeker in deze periode is de arbeidsmarkt sterk in beweging. Nog meer mensen gaan op zoek naar werk. We nemen je in twee uur tijd mee in de veranderende arbeidsmarkt en de rol van bibliotheken in het oppakken van een groot maatschappelijk vraagstuk. Aan de orde komen de volgende onderwerpen:


🔘 beleid en trends op het gebied van Werk & Inkomen

  🔘 samenwerking Stichting JobOn en de Koninklijke Bibliotheek

  🔘 nieuwe programmering in jouw bibiotheek

  🔘 bereiken van nieuwe doelgroepen 

  🔘 de online toolkit van JobOn vol interessante werkvormen

  🔘 solliciteren anno 2021 door loopbaanexpert Wendy Goudzwaard




In 2021 zijn er vier trainings-/inspiratie ochtenden en daarmee vier startmomenten voor bibliotheken om aan de slag te gaan met de JobOn methodiek: vergroten sollictatievaardigheden, meerwaarde van netwerken en een positieve mindset.

Pieter Vermeer/Inge Laagewaard (JobOn) en Maaike Toonen en/of Stephanie Verhagen (Koninklijke Bibliotheek Nederland) ontvangen dan vertegenwoordigers van maximaal 20 bibliotheken. Klik op één van bovenstaande data om je aan te melden voor een van deze ochtenden. Deelname is mogelijk met één of twee medewerkers per bibliotheek. 

  1. Eén, twee of drie JobOn events bij jouw bibliotheek

    Heb je de trainingsochtend gevolgd en wil je zelf uitproberen of deze nieuwe dienstverlening past in jouw organisatie? Dan start je door één, twee of drie events (3-12 personen) in te plannen of natuurlijk direct een heel jaarprogramma. Deze workshops kunnen zowel online als fysiek plaatsvinden. JobOn geeft je toegang tot de (W)e-learnings die je kunt inzetten voor zowel fysieke als voor online bijeenkomsten. De bibliotheekmedewerker is de eventmanager en host/moderator van de events. JobOn coacht en adviseert op de afstand.

    De toolkit bestaat uit 21 (W)E-learnings waar je een keuze uit kunt maken, in afstemming met de contactpersoon bij JobOn kies je eerst één, twee of drie (W)E-learnings uit ons complete anbod. 

    Waarom is het interessant om als bibliotheek hiermee aan de slag te gaan?
  • Onderzoek of het zelf organiseren van workshops voor werkzoekenden past in het beleid van jullie bibliotheek.
  • De pilot zorgt voor draagvlak en goede onderbouwing van toekomstig beleid van de bibliotheek.
  • Biedt kansen voor nieuwe samenwerkingen binnen de regio. 
  • Inzetten en ontwikkelen van een nieuwe dienstverlening op een nieuw domein maakt alternatieve financieringsstromen mogelijk. 
  • Starten met de bouw van een community voor werkzoekenden.
  • Onderzoek van mogelijkheden om als bibliotheek zich te ontwikkelen tot ontmoetingsplaats voor werkzoekenden.
  • Leveren van maatschappelijke impact.
  1. Kennisevent voor bibliotheekmedewerkers

JobOn ziet de bibliotheek als perfecte plek om burgers te inspireren rondom het thema leven lang ontwikkelen én als een laagdrempelige ontmoetingsplek voor werkzoekenden. Om te zorgen dat bibliotheken meer inzicht krijgen in de thema's rondom werk en inkomen, arbeidsmarkt en solliciteren organiseren we in 2021 in totaal 6 kennisevents die gratis zijn voor medewerkers van de bibliotheek.

✅     Jan – Blue Monday Festival 

✅     Mrt - Masterclass: Leer online faciliteren voor werkzoekenden

✅     April – Festival ‘Leer mij ze kennen’ 

✅     Juni – Kennisevent 'Hoe je (werk)passie te vinden en waar te      maken'

✅     Juli – LinkedIn Live – Pieter Vermeer gaat in gesprek met Peter Bonekamp, Bibliotheek Hengelo over de bibliotheek 2.0. en het opzetten van dienstverlening voor werkzoekenden.  

⏹  Nov – datum volgt

4. Maandelijkse leercirkels via BiebToBieb 

Het aantal (latente) baanzoekers neemt toe. Een belangrijk moment dus om een programma voor werkzoekenden aanvullend op de al lopende programma’s binnen de bibliotheek te onderzoeken. Veel bibliotheken kunnen zich hiermee stap voor stap ontwikkelen tot een laagdrempelige ontmoetingsplek voor werkzoekenden. Via een aparte ruimte op BiebtoBieb delen vakprofessionals bij de bibliotheek tips en profiteren bibliotheken onderling van elkaars tips en ervaringen. Meld je dus aan voor de BiebtoBieb-groep: "Bibliotheek & Werk - ontmoetingsplek voor werkzoekenden."

5.  Bonus: Online trainingsaanbod GoodHabitz voor vrijwilligers en bezoekers

Ga je als bibliotheek aan de slag met de toolkit van JobOn en organiseer jij in 2021 één of meerdere (online) events voor werkzoekenden? Dan is er een extra cadeau voor alle bezoekers en vrijwilligers van jouw bibliotheek!  Alle bezoekers van aangesloten bibliotheken kunnen via het platform van JobOn gratis toegang krijgen tot de e-learnings van GoodHabitz. Ben jij vrijwilliger in de bibliotheek en werk je met deze doelgroep? Dan kun jij ook van dit aanbod profiteren. Interesse? Klik HIER voor het Good Habitz programma.


 

Contact & Helpdesk

Heb je vragen over het programma van JobOn voor de bibliotheek? Voor alle deelnemers aan de events van JobOn bij de bibliotheek is er van maandag tot en met donderdag tussen 09 – 16u een helpdesk geopend waar je met al je vragen terecht kunt. Stuur je vraag naar je vaste contactpersoon bij JobOn of info@jobon.nl. Werk je bij een bibliotheek en wil je meer informatie? Neem dan contact op met Inge Laagewaard via inge@jobon.nl